פסיכיאטריה

ונלפקסין ER יעיל בטיפול בחרדה חברתית כללית (Arch Gen Psychiatry)

במחקר המתפרסם ב-Arch Gen Psychiatry  אשר בחן את יעילות ובטיחות ה-venlafaxine ER (אפקסור) בשיחרור מושהה בטיפול בסימפטומים של חרדה חברתית כללית, נמצא שהתכשיר יעיל  בטווח הקצר (עד 1-2 שבועות) בהשוואה לפלציבו ול-paroxetine (סרוקסט) , ובטווח הארוך יותר (עד 12 שבועות) בעל פרופיל דומה לזה של הפרוקסטין.

החוקרים עקבו אחר מטופלים בקהילה עם תסמונת חרדה כללית DSM-IV שנמשכה 6 חודשים או יותר. המטופלים חולקו לקבוצת שטופלה בונלפקסין (אפקסור ER ) במינונים של בין 75 ל–225 מ”ג ליום, פרוקסטין במינונים של בין 20-50 מ”ג ליום, או פלציבו למשך 12 שבועות לכל היותר, ב-26 מרכזים בארה”ב.

התוצאה המרכזית שנמדדה היתה סה”כ מדד חרדה חברתית לפי ליבוביץ. תוצאה משנית הייתה תגובה לטיפול ברמות 1 או 2 ותוצאות מדדי Global ImpressionSeverity of Illness ו-Social Phobia Inventory  .

מתוך 440 מטופלים, 94% נכללו בבדיקות האחרונות. מתוך 429 מטופלים 74.1% השלימו את המחקר.

המינון היומי הממוצע של ונלפקסין היה 201.7 מ”ג,  ו-46 מ”ג לפרוקסטין. הטיפול בונלפקסין היה באופן משמעותי ומובהק עדיף על הפלציבו בשבועות 1 עד 12 לפי מדד החרדה החברתית של ליבוביץ, ומדד ה-Social Phobia Inventory בשבוע 2, ושבוע 6 עד 12 .

הפרוקסטין היה עדיף על פלציבו בשבוע 1 ו-2 במדד ה-Social Phobia Inventory . הפרוקסטין היה עדיף באופן מובהק גם בשבועות 3-12 במדד ליבוביץ לחרדה חברתית והמדדים הנוספים. שיעורי התגובה בשבוע ה-12 היו גבוהים משמעותית בקבוצת הונלפקסין ER ופרוקסטין ועמדו על 58.6% ו-62.5% בהתאמה, בהשוואה לפלציבו – 36.1% .

החוקרים מסכמים כי ונלפקסין ER הוא אפקטיבי בטווח הקצר בטיפול בחרדה חברתית כללית, ברמת יעילות וסבילות דומים לאלה של פרוקסטין.  

Arch Gen Psychiatry. 2005;62:190-198.

הערת המערכת: האינדיקציה המאושרת של ונלפקסין בארץ כוללת גם טיפול בחרדה כללית (GAD ) וגם חרדה  חברתית (SAD ).

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה