פסיכיאטריה

תזכורות הנשלחות בדואר עוזרות לחולים לדבוק בטיפול האנטי-דיכאוני שלהם

משלוח תזכורות לחולים אשר שוכחים ליטול בזמן ובכמות נכונה את התכשיריהם האנטי-דיכאוניים, ולמטפלים שלהם, עוזר לשפר את ההיענות לטיפול- טוענים החוקרים.

במחקרים קודמים נמצא, כי היענות לטיפול אנטי-דיכאוני הולכת ופוחתת במהלך 12 השבועות הראשוניים מתחילת מתן התרופות.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת פלורידה ברשות פרופ’ לאורן הופמן, בדקה האם ניתן לשפר את היענות החולים לטיפול האנטי-דיכאוני שלהם ע”י משלוח תזכורות להם ולמטפלים שלהם.

במהלך תקופת המחקר הם עקבו אחר 9564 חולים דיכאוניים, אשר הופנו ע”י 7021 רופאים, ע”י בדיקות מדוקדקות חוזרות של תיקים רפואיים ורישומים עבור אותם חולים. כאשר חוקרים גילו סימני נשירה מטיפול בעשרת הימים הראשוניים או העדר מביקורים שנקבעו, הם שלחו מכתב לרופא ובו הם הצביעו על היענות נמוכה ונשירה אפשרית של החולה הספציפי הזה מהטיפול. מכתב דומה נשלח גם לחולים אלו, ובו הודגשה חשיבות המשך הטיפול והזמנת החולה לביקור אצל הרופא בקרוב.

החוקרים מציינים שלמרות שבחודש הראשון של הטיפול התרופתי לא היו הבדלים בהיענות החולים שקיבלו ושלא קיבלו תזכורות, בעוד שבשלושה ושישה חודשים, היענות החולים שקיבלו תזכורות היתה הרבה יותר גבוה.

“אם הצלחנו למנוע התאבדות או אישפוז דחוף אחד ע”י הגברת מודעות החולים והרופאים לחשיבות ההיענות לטיפול,”- טוענים חוקרים במאמר שפורסם במהדורות האחרונה של American Journal of Managed Care, “הצדקנו את כל הפעילות שלנו והוכחנו פעם נוספת את החשיבות שבדבקות והצמדות לטיפול האנטי-דיכאוני ההולם”.

הערת העורך אין לי ספק כלל שמעקב צמוד אחר חולים “בעייתיים”, כלומר עם נטיה לנשירה, והתערבות (כולל תזכורות בדואר ואיפלו ביקור בית) מהירה בזמן הנכון תשפר ותחזק את היענות החולים האלו לטיפול אלו הם מושגי יסוד בארגון טיפול אמבולטורי. אך נשארת השאלה אם זה כל כך ברור ומובן, מי יעסוק בבנית מערכת מעקב אמינה (כפי שתוארה במאמר)? מערכת ברה”ן הציבורית, אשר קורסת תחת עומס בלתי סביר, או שההצלה תגיע מכיוון קופות החולים, כפי שהחליטה הממשלה (לחצו כאן לידיעה בנושא)

מאמר מקור:Am J Manag Care 2003; 9: 7090  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה