פסיכיאטריה

הפחתת אלימות בקרב הסובלים ממחלות נפשיות חמורות: השוואה אקראית מבוקרת בין ניהול מקרה אינטנסיבי לבין טיפול סטנדרטי

השערת המחקר:
במחקר זה נבדקה ההשערה שניהול מקרה אינטנסיבי יפחית התנהגות אלימה בחולים פסיכוטיים יותר מטיפול סטנדרטי.

מהלך המחקר
המחקר נערך ב- 4 מתקני טיפול קהילתיים בלונדון ובמנצ'סטר. בטיפול האינטנסיבי 15-10 מטופלים למטפל ובטיפול הסטנדרטי 35-30 במשך שנתיים (!!!). אותרו 708 מטופלים עם מחלה פסיכוטית, מהם טופלו 353 טיפול אינטנסיבי ו- 355 טיפול סטנדרטי.

תוצאות
התוצאה המפתיעה במחקר זה היא שלא נמצא הבדל משמעותי במספר מקרי האלימות בין שני אופני הטיפול (1.08 מקרים בטיפול האינטנסיבי לכל מקרה בטיפול הסטנדרטי, ראה טבלה להלן). זאת למרות שבטיפול האינטנסיבי זכו החולים ליותר מגעים עם המטפל וליותר תשומת לב ממנו לטיפול התרופתי, לבעיות כלכליות, משפטיות ואחרות. נמצאו גורמי סיכון אחרים המנבאים התנהגות אלימה ובהם התנהגות אלימה קודמת, שימוש לרעה בסמים, גיל צעיר, והיות המטופל קורבן בעבר (“Victimisation”).

השלכות המחקר
לא ברור מדוע לטיפול אינטנסיבי בקהילה היתה השפעה כה זניחה על התנהגות עבריינית. אופני הטיפול הקרויים ניהול מקרה אינטנסיבי ו- “Assertive community treatment” פותחו לשם מתן שירות טיפולי בקהילה ולשם הפחתת ההסתמכות על מחלקות אישפוזיות. ייתכן שדרושה מודיפיקציה ניכרת של טיפולים אלו על-מנת להתאימם לצרכיהם של חולים עם נטייה לאלימות או עבריינות. החוקרים מצטטים מחקר אחר שמצא כי בשילוב של טיפול מרפאתי כפוי למשך יותר מ- 6 חדשים עם שירותי טיפול רגילים הושגה הפחתה משמעותית של האלימות בחולים.

הערת העורך
א. אפשר רק לקנא בבריטים שאצלם 35 מטופלים למטפל נחשבים "עומס מקרים" סטנדרטי.
ב. האם כלכלנים ומייעלים שיראו את התוצאות יסיקו ש"חבל על ההוצאות והמאמצים" ושעדיף להימנע מטיפול אינטנסיבי, יקר ולא יעיל כלכלית?

Reducing violence in severe mental illness: randomised controlled trial of intensive case management compared with standard care
Elizabeth Walsh, clinical lecturer a, Catherine Gilvarry research psychologist b, Chiara Samele, research fellow c, Kate Harvey, research psychologist c, Catherine Manley, research associate d, Peter Tyrer, professor of community psychiatry d, Francis Creed, professor of psychological medicine e, Robin Murray, professor of psychiatry b, Thomas Fahy, professor of forensic mental health a, for the UK700 Group

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה