ילדים

חשיבות המצב התזונתי ב-Cystic fibrosis – סקירתו של פרופ’ פריאר

 

סקירה זו היא באדיבות הג’ורנאל קלאב המגזין המוקלט. באפשרותך להצטרף כמנוי לג’ורנאל וליהנות מידי חודש מ- 2 קלטות או דיסקים המכילים את מיטב הספרות העדכנית המקצועית בעברית (מתאים ביותר להאזנה בעת נהיגה..), וכן מכניסה חופשית לאתר הג’ורנאל קלאב לעיון בטקסטים המלאים של המגזינים, מהאפשרות לצבור נקודות זכות השתלמות וכן לצפות בחלק מהסקירות בשיטת מולטימדיה (האזנה + צפייה בשקפים). לפרטים והרשמה לחץ כאן. במערכת הגו’רנאל משתתפים עורכי e-Medוהעורך הראשי הוא ד”ר דרור דיקר.

המאמר שלפנינו דן בקשר בין תזונה נכונה לתפקודי הריאה אצל חולי לייפת כיסתית, fibrosis cysticCF בקיצור. המשמעות המובהקת בין משקל הגוף לתפקוד הריאה אצל מתבגרים ובוגרים כבר ידועה, אך קשר זה טרם הוכח בילדים קטנים. המאמר לפנינו בודק קשר בין משקל ילדים הסובלים מ-CF בגיל שלוש שנים לתפקוד הריאה בגיל שש שנים. 

שלושה גורמים מעכבים גדילה ב-CF:

1. דיכוי תאבון עקב זיהום כרוני בריאות.

2. עלייה בצריכת האנרגיה בגוף, כתוצאה מזיהום זה.

3. הפרעה בספיגה במעי, עקב מיעוט הפרשת אנזימי הלבלב.

טיפול אינטנסיבי בזיהום הריאות ומתן אנזימי לבלב בכדורים יחד עם המזון, עוזר לחולים להיאבק בגורמים המעכבים את הגדילה. 

למחקר הנוכחי התקבלו חולי CF בהגיעם לגיל שלוש שנים, והמעקב אחר התפתחותם נמשך עד גיל שש שנים. בגיל שלוש ובגיל שש נבדקו משקל גופם וגובהם ונעשתה בדיקה קלינית של הריאות. תפקוד הריאה נבדק בין הגילים 5.5 ועד 7.5 שנים.

931 ילדים השלימו את כל הבדיקות. מה היו הממצאים העיקריים? משקל הילדים שלקו ב-CF, בגיל 3 שנים ובגיל שש שנים היה בממוצע חצי סטית תקן מתחת לזה של ילדים בריאים. 

מחלות ריאהמספר מקרים להם היו תלונות המתייחסות למחלות ריאה, כגון שיעול, ליחה, פקעים crepitations– הלך וגבר עם השנים. כאשר נבדק הקשר בין משקל הילדים בגיל שלוש שנים לבין תפקוד הריאות בגיל שש התגלתה עובדה מעניינת. נמצא קשר מובהק בין משקל הילדים בגיל שלוש שנים לבין תפקוד הריאות בגיל שש שנים. במידה ומשקל הילדים בגיל שלוש שנים היה טוב יותר, כן תפקדו הריאות בצורה יעילה יותר בגיל שש. 

העורך מעיר: המסקנה שוב הוכח ערכה המיוחד של תזונה טובה בחולי CF. ממצאים אלה מעלים מחדש את השאלה, האם יש מקום לערוך בדיקה שגרתית לגלוי CF של כל יילוד בימים הראשונים לחייו? הבדיקה מבוססת על בדיקת טיפת דם, בדומה למה שכבר נהוג לאבחון מוקדם במחלות אחרות. הבדיקה תגלה רמה גבוהה של האנזים טריפסין בדם במקרה של CF. היתרון בבדיקה זו מעקב קפדני אחרי עליה במשקל החיוני, כפי שלדמנו היום, לאבטחת תפקוד ריאתי אופטימלי. מחקרים קודמים הראו כי אבחנה מוקדמת של CF ביילוד מאפשרת טיפול אגרסיבי בשלב מוקדם יותר המשפיע לטובה על התפתחות הפיזית של הילד. בדיקה זו כבר נכנסה לשימוש במספר ארצות. 

מאמר נוסף באותה חוברת של ה-Journal of Pediatrics דן בשנויים בתוחלת החיים של חולי CF. בין השנים 1985 לבין 1999 חלה ירידה תלולה בתמותת הילדים שטרם הגיעו לגיל 15 – התמותה ירדה בכ-50%. מעל לגיל חמש עשרה לא נמצא שיפור ניכר בתוחלת החיים. התוצאות הינם פרי של תזונה טובה יותר, טיפול פיזיותרפי ואנטיביוטי יעיל יותר. כמובן יש להוסיף את הידע הרב יותר של המשפחות המטפלות, הודות לארגוני ההורים המתמסרים לנושא שגם להם תפקוד משמעותי בהארכת תוחלת החיים של חולי ה-CF.

Improved survival among young patients with cystic fibrosis. Kulich M, Rosenfeld M, Goss CH, Wilmott R. J Pediatr 2003;142:631-6.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה