כאב

אקופונקטורה יכולה להקל על כאב בצורה בינונית בטווח הקצר בטיפול הפרעות בצוואר (Spine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ינואר של Spine, עולה כי אקופונקטורה יעילה בצורה בינונית בהקלה על כאב הקשור עם הפרעות בצוואר במהלך מעקב לטווח קצר.

מחקר קודם ציין כי ההשערה, שאקופונקטורה יעילה בטיפול בכאב בצוואר אינה מבוססת על עדות זמינה ממחקרים קליניים. מאז שמחקר זה פורסם בשנת 1999, היו יותר מחקרים, שפורסמו בנושא זה. הסקירה הנוכחית תסכם את העדות המדעית הקיימת בנוגע ליעילות של אקופונקטורה בטיפול בכאב צוואר חד, תת אקוטי וכרוני.

החוקרים חיפשו ב- CENTRAL (Cochrane library), MEDLINE, EMBASE וב-Mantis (Manual Alternative and Natural Therapy) אינדקס מצטבר ל- Nursing and Allied Health Literature מההתחלה שלהם ועד לפברואר 2006. כמו גם, נעשה חיפוש של רשימות ייחוס ו- acupuncture database Traditional Chinese Medical Literature Analysis and Retrieval System בסין.

10 מחקרים, שבדקו טיפולי אקופונקטורה בכאב צוואר כרוני, זוהו עם ניקוד ממוצע כולל עבור איכות מתודולוגית של 2.3 מתוך 5 על סקאלת Jadad. כאשר הוערכה מיד לאחר טיפול עבור הפרעות צוואר מכאניות כרוניות, הייתה עדות בינונית לכך, שאקופונקטורה הייתה יותר יעילה בהקלת כאב בהשוואה לסוגים מסוימים של ביקורת מזויפות.

בסקירה נמצאה עדות מתונה לכך שאקופונקטורה הייתה יותר יעילה מטיפולים מזויפים לא פעילים, שהוערכו מיד לאחר הטיפול ובעת מעקב קצר טווח (pooled standardized mean difference-0.37, רווח בר סמך 95% : -0.61 ל- -0.12). אך הייתה עדות מוגבלת לכך שאקופונקטורה הייתה יותר יעילה ממסג’ במעקב קצר טווח. עבור הפרעות צוואר כרוניות עם סימפטומים רדיקולריים, הייתה עדות מתונה במעקב קצר טווח, שאקופונקטורה הייתה יותר יעילה מביקורת של רשימת המתנה.

כמו כן, הייתה עדות מתונה שאקופונקטורה מקלה על כאבים טוב יותר מחלק מהטיפולים המזויפים, שהוערכו בסוף הטיפול. הייתה עדות מתונה, שאלה שקיבלו אקופונקטורה, דיווחו על פחות כאב בטווח הקצר בהשוואה למטופלים ברשימת ההמתנה. בנוסף, הייתה עדות מתונה שאקופונקטורה יותר יעילה מטיפולים לא פעילים עבור הקלת כאב לאחר הטיפול, והדבר נשמר במעקב בטווח קצר.

מספר הפגישות של טיפולי אקופונקטורה היה קשור עם התוצאה, כאשר לפחות 6 פגישות או יותר של אקופונקטורה היו קשורות להקלה טובה יותר של הסימפטומים.

מגבלות סקירה זו כוללים הטרוגניות קלינית, התערבויות אקופונקטורה וטיפולים מזויפים שונים ומגבלות של המחקרים הראשונים.

לסיכום, טיפולי אקופונקטורה נראים כיחסית בטוחים. יש צורך במחקרי אקופונקטורה עם דגימה הולמת של אנשים על מנת לבדוק את היעילות הארוכת טווח של טיפול באקופונקטורה בהשוואה לאקופונקטורה מזויפת.

Spine. 2007;32:236-243

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה