אורתופדיה-פיזיותרפיה

צפיפות העצם עשויה לסייע בחיזוי הסיכון למחלה טרשתית קרדיווסקולארית מוקדמת בנשים (Sci Rep)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports עולה כי צפיפות עצם נמוכה הינה גורם מנבא בלתי-תלוי של הופעה מוקדמת של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית מוקדמת בנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צפיפות עצם נמוכה מלווה בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית בנשים. כעת הם בחנו אם הקשר בין צפיפות עצם נמוכה ובין מחלה קרדיווסקולארית טרשתית תלוי בגיל הופעת המחלה הטרשתית.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 7,392 נשים בגילאי 50-65 שנים שהשלימו בדיקת DXA להערכת צפיפות העצם. מחלה קרדיווסקולארית טרשתית הוגדרה כמשלב של תמותה קרדיווסקולארית טרשתית, אוטם לבבי ואירוע מוחי איסכמי.

המחקר כלל 7,803 נשים ללא מחלה קרדיווסקולארית טרשתית, 97 נשים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית מוקדמת (לפני גיל 70 שנים) ו-32 נשים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית מאוחרת (בגיל 70 או מאוחר יותר). מהנתונים עולה כי הגיל החציוני של הנשים עלה בהדרגה ועמד על 58 שנים באלו ללא מחלה קרדיווסקולארית, 60 שנים באלו עם מחלה קרדיווסקולארית מוקדמת ו-63 שנים באלו עם מחלה קרדיווסקולארית מאוחרת.

עם זאת, מדדי T-Score להערכת צפיפות העצם בגיל 65 שנים היו הנמוכים ביותר בקרב נשים עם מחלה קרדיווסקולארית מוקדמת, כאשר החציון עמד על 0.9- באלו ללא מחלה קרדיווסקולארית, 1.1- באלו עם מחלה בגיל צעיר ו-0.5- באלו עם מחלה בגיל מבוגר. מניתוח סטטיסטי עלה כי צפיפות עצם נמוכה הינה גורם מנבא בלתי-תלוי להופעה מוקדמת של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית (יחס סיכון מתוקן של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.67 לכל ירידה של סטיית תקן אחת במדד T-score), אך לא זוהה כגורם מנבא של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית בגיל מבוגר.

הקשר ההפוך בין מדדי צפיפות עצם ובין הסיכון להופעה מוקדמת של מחלה קרדיווסקולארית נותר על כנו ללא תלות במספר גורמי הסיכון הקליניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הערכת צפיפות עצם עשויה לסייע בהערכת הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית מוקדמת.

 

Sci Rep, Sep[ 26, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה