אורתופדיה-פיזיותרפיה

אי-ספיקת אדרנל נפוצה בחולים תחת טיפול במשככי כאבים אופיואידים (Clin Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Endocrinology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי דיכוי ציר היפותלמוס-היפופיזה-אדרנל מתועד בחלק משמעותי מהחולים עם כאב כרוני, הנוטלים טיפול במשככי כאבים אופיואידים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משככי כאבים אופיואידים תוארו כגורם לאי-ספיקת אדרנל משנית, אך לא ידוע רבות אודות שכיחות ההפרעה בחולים עם כאב כרוני. במסגרת מחקר החתך של חולים עם כאב כרוני תחת טיפול ארוך-טווח במשככי כאבים אופיואידים ביקשו החוקרים לבחון את הנושא.

מדגם המחקר כלל 48 חולים ממרפאות כאב, שסבלו מכאב כרוני וטופלו במשככי כאבים אופיואידים ארוכי טווח. החולים שללו חשיפה לאחרונה לגלוקוקורטיקואידים.

בארבעה חולים (8.3%) תועדו ריכוזי קורטיזול בוקר מתחת ל-100 ננומול/ליטרר, מתוכם בשלושה לא הושגה תגובת קורטיזול מספקת במבחן סינקטן (שיא קורטיזול מעל 430 ננומול/ליטר). הממצאים הצביעו על קורלציה חיובית בין ריכוז קורטיזול בסיסי ובין הגיל וכן קשר שלילי עם מדד מסת הגוף.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר במטרה להגדיר טוב יותר את שיעורי ההימצאות וההשלכות הקליניות האפשריות של אי-ספיקת אדרנל על-רקע אופיואידים.

Clin Endocrinol. 2016;85(6):831-835

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה