אורתופדיה-פיזיותרפיה

תוצאות מבטיחות לתכניות למניעת פציעות ספורט (מתוך כנס ה-ACSM)

תכנית חימום קצרה עשויה להפחית את הסיכון לפציעות ברכיים על-רקע פעילויות ספורט במתבגרות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Sports Medicine.

החוקרים מסבירים כי תכנית בשם FIFA 11+ פותחה בתגובה לעליה בקרעי רצועה צולבת קדמית במתבגרות. מדובר בתכנית האורכת כ-20 דקות לפני כל אימון. מספר מחקרים מצאו כי תכנית זו עשויה להפחית פציעות גפה תחתונה בהיקף של 50% ומעלה בספורטאים וספורטאיות.

מדגם המחקר כלל 76 בנות בריאות בגילאי 14-16 שנים, ששיחקו הוקי, כדורגל או כדורעף.  שליש מהבנות חולקו באקראי לתכנית הממוקדת בת 10 דקות.  בדומה ל-FIFA 11+ התכנית כללה תרגילי גמישות, זריקות, כוח ושיווי משקל בשלושה מישורי תנועה וכן כללה משוב אודות תנוחה הולמת עם הוראות מתאימות. שליש מהבנות חולקו לקבוצת ביקורת, שכללה תנועות דומות לאלו שערכו באימונים קבוצתיים. שליש נוסף חולק לתכנית FIFA 11+.

החוקרים צילמו את הבנות בזמן קפיצה בתחילת המחקר, לפני תכנית הפעילות בת 8-10 שבועות ובמהלך המעקב לאחר תום העונה. הם התבססו על מערכת Landing Error Scoring System, הכולל 20 טעויות נחיתה אפשריות, לדירוג הבנות.

הירידה בטעויות הייתה גדולה יותר בקבוצת FIFA 11+, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. תועדה שכיחות גדולה יותר של פציעות בקבוצת הביקורת, בהשוואה לקבוצות אחרות, אך גם הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.

21 הבנות שביצעו לפחות חמש טעויות בתחילת המחקר סווגו כבעלות סיכון גבוה על-בסיס מחקרים קודמים שהדגימו קורלציה בין מספר טעויות רב ובין היארעות מוגברת של פציעות. הירידה בטעויות הייתה גדולה יותר משמעותית בבנות בסיכון גבוה, בהשוואה לבנות אחרות. עם זאת, הירידה במספר הטעויות לא הייתה שונה משמעותית בשלוש הקבוצות.

מתוך כנס ה-ACSM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה