אורתופדיה-פיזיותרפיה

הנחיות עשויות לסייע במניעת פציעה חוזרת לאחר ניתוח ברך (Br J Sports Med)

ממחקר חדש מנורבגיה, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine, עולה כי לאחר ניתוח ברך לתיקון רצועה צולבת קדמית, החולים בסיכון גבוה לפציעה חוזרת באותו מבנה, אך בדיקות סקר פשוטות לפני חזרה לפעילות ספורטיבית עשויות להפחית את הסיכון הנ”ל.

החוקרים אספו נתונים אודות 100 משתתפים, בגיל ממוצע של 24 שנים, לאחר ניתוח שחזור רצועה צולבת קדמית.

במהלך שנתיים, המשתתפים השלימו סקר אלקטרוני ודיווחו כל חודש אם שבו לפעילות ספורט ואם סבלו מפציעה נוספת בברך.

ארבעה מחמישה השתתפו קודם לכן בפעילויות ספורט הכוללות קפיצה וסיבוב על ציר ושלושה מארבעה שבו לפעילויות ספורט בתוך שנתיים מהניתוח.

החוקרים השלימו גם סדרה של בדיקות להערכת תפקוד הברכיים וכוח השריר הארבע-ראשי. הם ביססו קריטריוני חזרה לספורט המבוססים על ציון עובר בכל המבחנים הללו.

בסיכומו של דבר, 24 משתתפים סבלו מפציעה נוספת בברך לאחר הניתוח, אם כי לא כל הפציעות כללו מעורבות של הרצועה הצולבת הקדמית.

במשתתפים שהחלו בפעילויות ספורט שכללו סיבוב על ציר וקפיצה תועדה עליה של פי 4.32 בסיכון לפציעות ברכיים לאחר הניתוח, בהשוואה לאלו שלא עסקו בפעילויות אלו.

רק אחד מארבעה נבדקים עבר את הקריטריונים לחזרה לספורט לפני ששב לפעילות ספורטיבית. מבין אלו שנכשלו בקריטריונים אלו, ב-38% תועדה פציעה נוספת בברך, זאת בהשוואה ל-5.6% מאלו שעברו את המבחנים.

כוח סימטרי יותר בשני שרירי ארבע-ראשי לפני חזרה לפעילות ספורטיבית הפחיתה משמעותית את הסיכון לפציעה נוספת בברך. הסבירות לפציעה חוזרת פחתה במחצית עם כל חודש המתנה לפני חזרה לפעילות ספורטיבית, עד לנקודה של תשעה חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי באלו המיועדים לשוב לפעילויות ספורט הכוללות סיבוב על ציר, יש לדחות את ההשתתפות עד לפחות תשעה חודשים לאחר הניתוח עם חזרה של כוח שרירי הירך, בדומה לרגל שאינה פצועה.

Br J Sports Med 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה