אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואת תוצאות ניתוחי TKR ו-UKR בחולים עם אוסטיאוארתריטיס (מתוך Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מהשוואת ניתוחי TKR (Total Knee Replacement) וניתוחי UKR (Unicompartmental Knee Replacement) עולה שיעור גבוה יותר של ניתוחים חוזרים עם UKR, אל מול שיעורים נמוכים יותר של סיבוכים, אשפוזים ותמותה עם ניתוחים אלו, מעבר ליתרון של פרוצדורה זו במונחים של תפקוד לאחר ניתוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוחי TKR או UKR הן פרוצדורות אףפשריות לטיפול באוסטיאוארתריטיס. עם זאת, השוואות בין שני הניתוחים הללו מושפעות מהבדלים במאפיינים הבסיסיים של החולים העוברים את הפרוצדורות ובשל דיווחים לא-מספקים אודות תוצאי הסיום, למעט ניתוחי רביזיה. כעת הם ביקשו להשוות את שיעור הסיבוכים עם כל פרוצדורה.

במהלך המחקר בוצעה השוואה בין חולים תואמים שעברו TKR ו-UKR ונכללו במדגם National Joint Registry באנגליה וויילס. במדגם נכללו נתונים החל מ-1 באפריל, 2003 ועד היום. מודלים סטטיסטיים שימשו להשוואת התוצאות, כולל שיעורי רביזיה, רביזיה/ניתוח חוזר, סיבוכים, אשפוזים חוזרים, תמותה ומשך אשפוז.

החוקרים התאימו בין 25,334 חולים לאחר ניתוח UKR ובין 75,996 חולים לאחר ניתוח TKR. בחולים לאחר UKR שיעורי הישרדות השתל היו פחות טובים הן מבחינת שיעורי רביזיה והן מבחינת שיעורי רביזיה/ניתוחים חוזרים, בהשוואה לניתוח TKR לאחר שמונה שנים. שיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית בחולים לאחר ניתוחי TKR בכל נקודות הזמן, בהשוואה לניתוחי UKR (30 ימים: יחס סיכון של 0.23; 8 שנים: יחס סיכון של 0.85). משך האשפוז, סיבוכים (כולל תרומבואמבוליזם, אוטם שריר הלב ואירועים מוחיים) ושיעור אשפוזים חוזרים היו כולם גבוהים יותר עם ניתוח TKR, בהשוואה לניתוחי UKR.

במידה ו-100 חולים לאחר ניתוח TKR היו עוברים ניתוח UKR במקום זאת, אזי ניתן היה למנוע מקרה תמותה אחד ושלושה ניתוחים חוזרים נוספים במהלך ארבע השנים הראשונות לאחר הניתוח.

The Lancet, Early Online Publication, 8 July 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה