אורתופדיה-פיזיותרפיה

מדד SDAI הינו הכלי המועדף להנחיית הטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת (Ann Rheum Dis)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת, טיפול במטרה להביא להפוגה לפי מדדי SDAI (Simple Disease Activity Index) במקום הפוגה לפי מדדי LDA (Low Disease Activity) מלווה בתוצאות רדיוגרפיות טובות יותר לאחר שלוש שנים, כך מדווחים חוקרים מצרפת במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

החוקרים כותבים כי כאשר מתחילים בטיפול, המטרה לפי הנחיות EULAR (European League Against Rheumatism) היא הפוגה או LDA. עם זאת, לאחרונה הן EULAR והן ACR (American College of Rheumatology) הציעו קריטריונים נוקשים יותר להגדרת הפוגה באמצעות מדדים הכוללים את SDAI.

להשוואת התוצאות עם שני המדדים הללו, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 625 חולים שענו על קרירטיוני ACR/EULAR משנת 2010 לדלקת מפרקים שגרונית, עם מדד SADI לאחר שנה אחת. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 48.5 שנים ו-78.6% היו נשים.

החוקרים השוו בין מדדי LDA ובין SDAI, CDAI (Clinical Disease Activity Index) ו-DAS28 (Disease Activity Score in 28 Joints).

לאחר שנה אחת, 19.4% מהחולים היו בהפוגה לפי קריטריוני SDAI ו-35.7% היו בהפוגה לפי LDA. נזק מפרקי לאחר שלוש שנים נבחן לאחר מכן לפי מדד mTSS (Modified Sharp-van der Heijde) וליקוי תפקודי נבחן באמצעות מדד HAQ-DI (Health Assessment Questionnaire Disability Index).

ב-121 החולים שהיו בהפוגה לפי מדד SDAI לאחר שנה אחת, ממוצע מדד mTSS עמד על 9.6 וממוצע מדד HAQ-DI עמד על 0.25. מדובר במדדים טובים יותר משמעותית ממדד mTSS של 15.8 ומדד HAQ-DI של 0.43 שתוארו ב-223 חולים עם LDA.

מניתוח רב משתנים עלה קשר מובהק של הפוגה ולא מצב LDA לאחר שנה אחת ומדד mTSS נמוך יותר. לא כך היה עם מדד HAQ-DI.

החוקרים מזהירים כי יש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים מאחר ומדובר במחקר תצפיתי. למרות זאת, נראה כי טיפול המכוון להפוגה לפי מדד SDAI במקום LDA לאחר שנה אחת מלווה במדדים מבניים טובים יותר לאחר שלוש שנים ועל-כן זהו היעד המועדף בטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Ann Rheum Dis 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה