אורתופדיה-פיזיותרפיה

הסיכון למחלות לב וכלי דם בשלב לאחר אבחנת Giant Cell Arteritis (מתוך Ann Intern Med)

כולסטרול עורק

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי אבחנה של Giant Cell Arteritis (GCA) מלווה בסיכון מוגבר לאוטמים לבביים, אירועים מוחיים ומחלת כלי דם היקפית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם GCA ידוע היטב על מעורבות של עורקים גדולים, אך הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים אינו מובן היטב. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הסיכון לאירועים לבביים, אירועים מוחיים ומחלת כלי דם היקפית בחולים עם אבחנה של GCA.

החוקרים ערכו מחקר עוקבה תצפיתי, שכלל כ-3,400 חולים עם אבחנה של GCA וכ-17,000 ביקורות תואמות בגיל ומין, ללא מחלה קרדיווסקולארית בתחילת המחקר (אירועים מוחיים, אוטמים לבביים או מחלת כלי דם היקפית).

אבחנה של GCA, תוצאות וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם זוהו מהרשומות הרפואיות הממוחשבות. החוקרים ערכו ניתוח משולב אחד של הנתונים ושלושה ניתוחים נפרדים להערכת תוצאות אוטמים לבביים, אירועים מוחיים ומחלת כלי דם היקפית. הקשר בין GCA ובין התוצאות מבוטא כיחס סיכון לאחר תקנון לגורמי סיכון אפשריים למחלות לב וכלי דם.

מהתוצאות עולה כי מבין 3,408 חולים עם GCA (73% נשים, גיל ממוצע של 73 שנים), שיעורי ההיארעות של אוטמים לבביים, אירועים מוחיים ומחלת כלי דם היקפית עמדו על 10, 8.0 ו-4.2 אירועים ל-1,000 שנות-אדם, בהתאמה, בהשוואה ל-4.9, 6.3 ו-2.0 אירועים ל-1,000 שנות-אדם, בהתאמה, בקבוצת הביקורת. יחסי הסיכון עמדו על 1.70 לתוצא המשולב, 2.06 לאירועים לבביים, 1.28 לאירועים מוחיים ו-2.13 למחלת כלי דם היקפית. יחסי הסיכון היו בולטים יותר בחודש הראשון לאחר אבחנת GCA (יחס סיכון משולב של 4.92; יחס סיכון לאוטם לבבי של 11.89, יחס סיכון לאירועים מוחיים של 3.93 ויחס סיכון למחלת כלי דם היקפית של 3.86).

החוקרים מציינים כי למחקר מספר מגבלות, כולל העובדה שלא היו נתונים זמינים אודות תוצאות בדיקות עורקים טמפוראליים וכי היו חסרים נתונים רבים אודות גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין GCA ובין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כולל אוטמים לבביים, אירועים מוחיים ומחלת כלי דם היקפית.

Ann Intern Med. 2014;160(2):73-80-80.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה