אורתופדיה-פיזיותרפיה

הנחיות חדשות לטיפול בנקעי קרסול (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-National Athletic Trainer’s Association)

הנחיות חדשות לטיפול ומניעת נקעים בקרסול בספורטאים ממליצות על מתן טיפול בתרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) בשלב מוקדם לאחר הפציעה, שיקום תפקודי במקום אימוביליזציה במקרים של נקעים בדרגה I ו-II ותמיכה מניעתית לקרסול לספורטאים עם היסטוריה של נקעי קרסול קודמים.

המלצה זו נתמכת בעדויות בדרגה A או B ומופיעה בסדרת ההנחיות החדשות, שפורסמו בכנס השנתי מטעם ה-National Athletic Trainer’s Association. פאנל המומחים שניסח את ההנחיות קורא לרופאים להקפיד על המלצות אלו.

למניעת הפציעה, על ספורטאים, בעיקר אלו בסיכון גבוה, לקחת חלק בתכנית בת שלושה חודשים ומעלה שנועדה לשפר את שיווי המשקל והתפקוד הנוירו-מוסקולארי, המלצה נוספת הנתמכת בעדויות בדרגה A.

אימוני שיווי משקל, בהם הספורטאים עומדים על רגל אחת, עומדים על משטח ספוג או קופצים על-רגל אחת על טרמפולינה, לדוגמא, מפחיתים את הסיכון לפציעות, המלצה עם עדויות בדרגה A.

המלצות אחרות בדרגה A או B כוללות:

·         בדיקות מיוחדות דוגמת מגירה קדמית ומבחן Inversion Talar Tilt Test הן בעלות דיוק אבחנתי רב יותר חמישה ימים לאחר הפציעה, בהשוואה ליומיים לאחר הפציעה (עדויות בדרגה B).

·         Ottawa Ankle Rules מהווים כלי תקף להערכת הצורך בצילומי רנטגן (עדויות בדרגה A).

·         בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית מזהה באופן מהימן קרעים חדים ברצועה ה-Anterior Talofibular Ligament ו-Calcaneofibular Ligament (עדויות בדרגה B). בהשוואה לבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, אולטרה-סאונד אבחנתי מסייע אך פחות מדויק ורגיש (עדויות בדרגה B).

·         ארתרוגרפיה וטנוגרפיה הן פחות מדויקות מבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית וטומוגרפיה ממוחשבת, בעיקר כאשר מבוצעות 48 שעות לאחר פציעה ברצועות לטארליות.

·         לאחר טראומה חדה, לבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית סגוליות ורגישות גבוהות, עם דיוק רב בקביעת דרגת הנזק לרצועות הסינדוסמוטיות של הקרסול (עדויות בדרגה B).

·         מומלץ למנוע ניידות של נקעים בדרגה III למשך לפחות עשרה ימים סד או גבס מתחת לברך ולאחר מכן להתחיל בתרגילי אימון מבוקרים.

·         השיקום יכלול חיזוק של השרירים הסמוכים, תרגילי גמישות וטווח תנועה (עדויות בדרגה B).

·         תרגילי שיווי משקל יבוצעו לאורך השיקום והמעקב אחר נקעי קרסול, להפחתת שיעור הפציעות החוזרות (עדויות בדרגה A).

·         לפני שהחולה שב לפעילויות ספורט ספציפיות, רמת התפקוד של הגפה הפצועה צריכה לעמוד על לפחות 80% מהגפה הלא-פצועה (עדויות בדרגה B).

המלצות אלו מהוות את העדויות המקיפות ביותר לטיפול בנקעי קרסול.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-National Athletic Trainer’s Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה