אורתופדיה-פיזיותרפיה

התועלת של תכנית שיקום מואצת לאחר תיקון הרצועה הצולבת הקדמית (Am J Sports Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Sports Medicine מדווחים חוקרים כי תוצאות תיקון הרצועה הצולבת הקדמית היו דומות לאחר תכנית שיקום בת 19 שבועות ותכנית בת 32 שבועות.

לאור הדמיון בממצאים הביוכימיים והקליניים, בשילוב עם שיפור הכוח בשרירי הירך בחולים שלקחו חלק בתכנית השיקום המואצת, החוקרים ממליצים על תכנית שיקום מואצת לחולים לאחר שחזור הרצועה הצולבת הקדמית.

מדגם המחקר כלל 24 חולים שחולקו באקראי לקבוצת שיקום מואץ ו-18 חולים שחולקו באקראי לקבוצת ביקורת, שנטלו חלק בתכנית שיקום סטנדרטית.

36 חולים השלימו שנתיים של מעקב עם נתונים מלאים (85%): 19 מהם לקחו חלק בפרוטוקול הטיפול הקצר ו-17 בפרוטוקול הסטנדרטי.

החוקרים מדווחים על הבדלים משמעותיים בשיעורי ההיענות. המשתתפים בקבוצת התכנית המואצת השלימו 94% מהתרגילים, לעומת 53% בלבד בקרב משתתפים שלקחו חלק בתכנית בת 32 שבועות (p=0.04).

לא תועדו הבדלים מובהקים בגמישות הברך בתגובה לעומס קדמי-אחורי ישיר, בין חולים בשתי קבוצות המחקר.

בשתי הקבוצות חל שיפור משמעותי בדירוג IKDC (International Knee Documentation Committee), ללא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות. לא נמצא גם הבדל בחוזק השרירים המכופפים והמיישרים של הברך, למעט ניתוח פוסט-הוק ממנו עלה כי כוח השרירים המיישרים של הברך היה חזק יותר משמעותית בקבוצת השיקום המואץ, בהשוואה לקבוצת הביקורת לאחר שלושה חודשים. ההבדל נעלם במהלך ההערכה שבוצעה לאחר שישה חודשים.

לא תועדו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בכל הנוגע לשביעות הרצון של המטופלים, השיפור התפקודי ותחושת המנח של הברך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לשתי תוכניות השיקום השפעה דומה על התוצאות הקליניות, תחושת המנח ושביעות הרצון של המטופלים מתוצאות התוכנית.

Am J Sports Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה