אורתופדיה-פיזיותרפיה

עיסוי עשוי להיות יעיל בהפחתת תסמינים במטופלים עם כאב גב תחתון כרוני (מתוך Ann Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי טיפול על ידי עיסוי עשוי לעזור בהפחתת תסמינים במטופלים עם כאב גב תחתון כרוני.

במחקר אקראי, מבוקר זה השוו החוקרים בין שני סוגים של עיסוי לבין הטיפול המקובל בכאב גב תחתון כרוני. במחקר השתתפו 401 מטופלים בגילאים 20-65 עם כאב גב תחתון כרוני לא ספציפי. המטופלים חולקו באופן אקראי לאחת משלוש קבוצות:

1 טיפול בעיסוי מבני (structural massage ) סך של 132 מטופלים

2 טיפול בעיסוי הרגעה (relaxation massage ) סך של 136 מטופלים

3 טיפול מקובל סך של 133 מטופלים

החוקרים עקבו אחר חומרת התסמינים על ידי שאלון Roland Disability Questionnaire (RDQ) וכן על ידי דרוג הפרעת התסמינים לחיי היום יום על ידי המטופלים. המשתתפים מלאו שאלונים אלה לאחר 10 שבועות (תוצאה ראשונית), וכן לאחר 26 ו-52 שבועות (תוצאות משניות). החוקרים הגדירו הבדל של 2 נקודות לפחות בשאלון RDQ ושל 1.5 נקודות לפחות בדרוג הפרעת התסמינים כתוצאות משמעותיות מבחינה קלינית.

החוקרים מצאו כי שתי הקבוצות שטופלו על ידי עיסוי הדגימו תוצאות תפקודיות דומות לאחר 10 שבועות של טיפול. הירידה הממוצעת המתוקננת בדרוג RDQ בקבוצת עיסוי ההרגעה הייתה גבוהה ב-2.9 נקודות מזו בקבוצת הטיפול המקובל. בקבוצת העיסוי המבני הירידה בדרוג RDQ הייתה גבוהה ב-2.5 נקודות מזו בקבוצת הטיפול המקובל. הירידה הממוצעת המתוקננת בדרוג הפרעת התסמינים לחיי היום יום הייתה גבוהה ב-1.7 נקודות בקבוצת עיסוי ההרגעה בהשוואה לטיפול המקובל, וב-1.4 נקודות בקבוצת העיסוי המבני בהשוואה לטיפול המקובל.

השפעה חיובית קלה של עיסוי ההרגעה על התפקוד נשמרה גם לאחר 52 שבועות. ההשפעה על תסמינים לא נשמרה בטווח זמן זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בעיסוי עשוי להיות יעיל במטופלים עם כאב גב תחתון כרוני, עם תוצאות חיוביות הנשמרות למשך לפחות 6 חודשים. לא נמצא הבדל משמעותי קלינית בין עיסוי מבני לבין עיסוי הרגעה מבחינת הקלה על תסמינים.

Ann Intern Med. 2011;155:1-9

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה