אורתופדיה-פיזיותרפיה

הזרקות לגידי שרירים עשויות להוות טיפול יעיל בכאב גב תחתון קבוע (מתוך כנס AAPM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-27 של האקדמיה האמריקאית לרפואת כאב (American Academy of Pain Medicine 27th Annual Meeting ) עולה כי הזרקות לגידי שרירים עשויות להוות טיפול יעיל במטופלים עם כאב שארי (residual pain ) עם רדיקולופתיה (radiculopathy ) לאחר הזרקות סטרואידים אפידורליות, ניתוח גב או facet blocks .

במחקר רטרוספקטיבי זה עקבו החוקרים אחר 69 מטופלים בגיל ממוצע של 50 שנים אשר התייצגו עם כאב גב קבוע הנמשך בממוצע 5 שנים לאחר הפרוצדורות המפורטות, ובחרו לעבור טיפול על ידי הזרקות לגידי שרירים. השרירים הגורמים לכאב אותרו בעזרת מכשיר המזהה כאב שרירים על בסיס גירוי חשמלי. לאחר זיהוי השרירים, עברו המטופלים הזרקות של Lidocaine 1% או 2% לכל שטח השריר.

החוקרים השתמשו בשאלון Brief Pain Inventory על מנת להעריך את עצמת הכאב לפני ואחרי הטיפול, וכן להעריך את השפעת הכאב על התפקוד היומיומי. לאחר הטיפול, עקבו החוקרים אחר המטופלים במשך כ-15 חודשים בממוצע.  

החוקרים מצאו כי כ-74% מהמטופלים דווחו על הקלה מתמשכת בכאב, עם ירידה בעצמת כאב של כמעט 50%. דרוג הכאב ירד ממוצע של 5.6 לממוצע של 3.7 (P<0.001 ). דרוג הפגיעה בתפקוד היומיומי ירד ממוצע של 6.0 לממוצע של 3.2 (P<0.001 ).

בתת קבוצה עם כאב רדיקולרי דרוג עצמת הכאב ירד מ-5.9 ל-4.0 (P<0.001 ) ודרוג הפגיעה בתפקוד ירד מ-6.1 ל-3.5 (P<0.001 ).

החוקרים ציינו כי הזרקות לגידים אינם מהווים טיפול חדש, אך לרב טיפול זה נמצא בשימוש להקלה על כאב מקומי בשרירים לאחר פגיעה. טיפול בהזרקות לא נמצא בשימוש רחב כטיפול בכאב גב תחתון כולל עם תסמינים רדיקולריים. אחת ממגבלות המחקר, לדברי החוקרים, היא העדר פרוטוקול מקובל לבצוע ההזרקות. כמו כן, בשלב זה אין דרך לדעת כמה זמן תמשך ההשפעה של ההזרקות. על כן, החוקרים מתעתדים להעריך שוב את המטופלים בנקודות זמן של 18 ו-24 חודשים לאחר ההזרקות.

American Academy of Pain Medicine (AAPM) 27th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה