אורתופדיה-פיזיותרפיה

Use of high and low velocity cervical manipulative therapy procedures by Australian manipulative physiotherapists

Gwendolen Jull

Australian Journal of Physiotherapy 2002; 48:189-193

הטיפול הפיזיותרפי המקובל באוסטרליה במקרים של כאבי גב וצוואר כולל manipulative therapy של עמוד השדרה תוך שימוש במוביליזציות ומניפולציות. בכל טיפול באמצעות מניפולציה קיים סיכון של טראומה ל vertebral artery ולכן ישנו ויכוח בספרות המקצועית, האם היתרונות של הטיפול מצדיקות את השימוש בו מול הסכנה לחולה.

מטרת המחקר

לתאר את השימוש בטכניקות של מוביליזציה ומניפולציה על ידי פזיותרפיסטים אוסטרלים.

מהלך המחקר

במחקר קודם (Jull et al 2002) נבדקה יעילות הטיפול בכאבי ראש ממקור צווארי. 200 נבדקים חולקו לקבוצות אשר קבלו רק טיפול מניפולטיבי, רק תרגילים רפואיים ספציפים, גם טיפול מניפולטיבי וגם תרגילים או לא קבלו טיפול פזיותרפי כלל. במחקר הנוכחי התבצעה הערכה סטטיסטית של כרטיסי התיעוד של אותם הנבדקים על מנת לאסוף את המידע.

אוכלוסיית המחקר

200 חולים הסובלים מכאב ראש ממקור צווארי לפי הקריטריון אבחוני של (Sjaastad et al 1998) בני 60-18 שנים. 26 פזיותרפיסטים מוסמכים לטיפול מניפולטיבי בצעו את הטיפולים.

טכניקת הטיפול המניפולטיבי היה לפי שיטת מייתלנד.

הטיפול במניפולציה צווארית התבצע רק לאחר שלא נמצאו קונטראינדיקציות, לא נמצא vertebrobasilar insufficiency ולאחר הסכמה בכתב מהחולה.

מספר הטיפולים לפי פרוטוקול המחקר של Jull et al 2002 היה מינימום 8 טיפולים ומקסימום 12 טיפולים.

תוצאות

ב 77.6% מהטיפולים הפיזיותרפיסט בחר בטכניקה של מוביליזציה בלבד.

ב 15% מהטיפולים הפיזיותרפיסט בחר בשילוב בין מוביליזציות ומניפולציות, וב 4.3% מהטיפולים הפיזיותרפיסט בחר במניפולציה בלבד.

42% מהנבדקים טופלו באמצעות מניפולציה בחוליות הצוואר לפחות פעם אחת במשך תקופת הטיפול. נמצא שבקבוצה שטופלה באמצעות טכניקות מנואליות בלבד ללא שימוש בתרגילים היה סיכוי גדול יותר לשימוש בטכניקה של מניפולציה.

תדירות השימוש במניפולציה גדלה עם ההתקדמות במספר הטיפולים. 10% בלבד ממפגשי הטיפול הראשונים בסדרה כללו שימוש בטכניקת מניפולציה ולעומת זאת, 25% מהמפגשים המאוחרים יותר כללו מניפולציה.

רוב הנבדקים קבלו עד 6 מניפולציות במשך תקופת הטיפול, אבל 9 נבדקים קבלו 8 מניפולציות ויותר.

בהתאם לממצא של כאב ראש ממקור צווארי רוב המניפולציות התבצעו במפרקים של חוליות הצוואר העליונות, אבל יחד עם זאת 65% של הנבדקים קבלו טיפול מנואלי בשתי הטכניקות גם באזור הגבי העליון.

סיכום

במחקר הנוכחי נמצא שלפחות מחצית הפיזיותרפיסטים במדגם זה מטפלים במקרים של כאבי ראש ממקור צווארי באמצעות מניפולציות בחוליות צוואר, תוך שימוש סלקטיבי בטכניקה זו. יחד עם זאת, מוביליזציות פסיביות מהוות את טכניקת הטיפול השכיחה ביותר. ממצאים אלו מצביעים על כך שבטיחות החולה עומדת בראש סדרי העדיפויות של הפזיותרפיסט במקרים של טיפול בצוואר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה