כאבי גב תחתון בילדים ומתבגרים

 גם כיום רבים המאמינים כי כאבי גב אינם שכיחים בילדים וכאשר קיימים הינם מעידים על פתולוגיה רצינית,אלו תומכים בגישה אבחנתית אגרסיבית בקבוצת גיל זאת.

להלן מספר ציטוטי ספרות המאפיינים גישה מסורתית לכאבי גב בילדים :

“כאבי גב שכיחים במבוגרים ואינם שכיחים בילדים ומתבגרים ,יש להתייחס לילד עם כאבי גב כסובל מפתולוגיה רצינית ולפיכך יש מקום לבצע הערכה נוספת “PediatricEmergency Medicine,1999

“כג”ת פחות שכיחים בילדים ולרוב ניתן לזהות גורם ספציפי”J.Musculoskeletal Medicine,2000

“בכאבי גב המופיעים בילדים /מתבגרים ניתן לרוב לזהות פתולוגיה ייחודית כמו ליזיס/ליסטזיס,שוירמן ,דיסקופתיה ,זיהומים וגידולים”J.American Academyof Orth.Surgeons,1997

“כאב גב בילדים הנמשך יותר משבוע ימים מחייב ביצוע צילומיםשכן לרוב מתגלה בעיה רצינית”Family Practice News,2000

“פגיעות במרכיבים האחוריים של החוליות שכיחות ומופיעות ב-3/4 ממקרי כג”ת במתבגרים פעילים גופנית”Physician and Sports Medicine,2001

מדוע אם כך יש מקום להתנגד לגישה המסורתית?

לאחרונה מצטיירת תמונה שונה בהקשר לכאבי גב בילדים /מתבגרים ומתברר כי הינם שכיחים ובמרבית המקרים אף אינם מחייבים בירור/טיפול רפואי.לעומת זאת לא ברור עדיין מדוע מיעוט מהילדים מחפש עזרה רפואית והאם שאלה זאת מצדיקה בירור מקיף בחיפוש אחר פתולוגיה אורגנית או שמא יש מקום להגמשת הגישה המסורתית.ננסה להאיר הנושא בצורה של שאלות ותשובות המבוססות על מחקרים עדכניים בתחום.

האם כאבי גב נדירים בילדים /מתבגרים ?

מחקרים שנעשו מצאו כי כאבי גב שכיחים בילדים ,ובמתבגרים יש הטוענים כי שכיחותם כמו במבוגרים .שכיחות כאבי גב בילדים הינה כ- % 30 ובמתבגרים עולה ל- % 50 .כמובן ששכיחות התופעה שונה ממחקר למחקר וממדינה למדינהאך מב שברור הוא כי כאבי גב אינם נדירים בילדים ומתבגרים.

האם תופעת כאבי גב בילדים הינה חדשה?

זו שאלה שהתשובה עליה אינה אפשרית שכן לא נעשו עבודות בתחום לפני 1990 .

מהם גורמי הסיכון העיקריים להופעת כאבי גב בילדים /מתבגרים?

מרבית החוקרים חושבים כי מדובר בגורמים מכניים כמו נשיאת ילקוטים ,השתתפות פעילה ספורט ,טראומה.לאחרונה מתברר ממחקר שנעשה באנגליה כי הגורם הינו דווקא פסיכוסוציאלי.Watson  וחבריו בדקו הופעת כאבי גב ב- 1446 ילדים מצפון אנגליה ומצאו שכיחות של % 24 כאשר מתוכם % 94 דיווחו על הפרעה מסוימת בחיי היום יום ,לא נמצא גורם מכני לכאבים אלא מצוקה נפשית .Mac Farlane  טוען כי ילדים עם בעיות פסיכילוגיות נוטים יותר לכאבי גב כמו גם לכאבי ראש ובטן.

איזה אחוז מהילדים /מתבגרים עם כאבי גב מחפש עזרה רפואית?

מיעוט מבקש זאת ומצאו שכיחויות של % 15 עד % 26  ,האם מיעוט זה מייצג בעיה רצינית ?אין לכך תשובה מחקרית .מבוגרים המחפשים עזרה רפואית זה בגין חוסר יכולתם להתמודד עם כאב יותר מאשר פתולוגיה ייחודית .כנראה שזה גם נכון לגבי ילדים /מתבגרים .

מה המהלך הטבעי של כאבי גב בילדים ?המבוגרים זו מחלה חוזרת ומתברר כי נכון הדבר גם לגבי מתבגרים.מחקר פרוספקטיבי מדנמרק מצא כי ילדים עם כג”ת ודיסקה ניוונית בבדיקת MRI נוטים יותר לסבול בבגרותם.לעומת זאת מחקר אחר וגם הוא מדנמרק בדק רטרוספקטיבית לתקופה של 25 שנה ומצא כי שינויים ניווניים בהדמייה בתקופת ההתבגרות אינם מעלים את הסיכוי לכאבי גב מאוחר יותר בחיים.

כאבי גב בילדים האם מקורם לרוב בפתולוגיה ידועה?

השכיחות של נוכחות פתולוגיה רצינית עם כאבי גב במבוגרים נמוכה ,האם כך גם לגבי ילדים .מסורתית חשבו כי כאבי גב בילדים מעידים באחוזים גבוהים על פתולוגיה רצינית אך מחשבה זו התבססה לרוב על מחקרים שנעשו בקבוצות ילדים חולים .לא נמצאה עבודה שנעשתה בקרב ילדים המופיעים בפני רפואה ראשונית בגין כאבי גב .

בניו יורק נבדקו 217 ילדים עם כאבי גב ע”י מיפוי עצמות וב -% 78 לא נמצאה כל פתולוגיה ,לעומת זאת ב- % 7 נמצאה ליזיס ,ב- % 5 גידולים ,וב-% 10 תסמונות כמו זיהום /שוירמן /בקע דיסק/מחלת כליות וכד’.

עבודה אחרת שנעשתה בספוקיין וושינגטון בדקה רטרוספקטיבית 265 ילדים ולא הדגימה כל פתולוגיה ב- % 57 ,סיכום המחקר הוא כי תבנית כאבי הגב בילדים /מתבגרים דומה לזאת אשר במבוגרים .

הסיבות העיקריות לכאבי גב בספורטאים צעירים ?

מחקרים מצאו כי רק ב- % 20 ניתן לזהות פתולוגיה ייחודית לזאת בניגוד לדעה הרווחת בקרב אנשי הספורט כי ברוב המקרים ישנה פתולוגיה ניתנת לאבחנה .הסיבה המזוהה השכיחה ביותר הינה ספונדילוליזיס ובסדרות השונות נמצאה זו בשכיחות של 8 -% 15 .

האם בילדים /מתבגרים עם כאבי גב יש לבצע בירור אבחנתי מקיף ?

קשה לענות תשובה ברורה ומבוססת שכן מחקרים אפידמיולוגיים אינם בנמצא כעת .הגישה המסורתית דוגלת בבירור אבחנתי יסודי בכדי למנוע “פיספוסים “ולעומתה גישת העוסקים בתחום מחלות ע”ש כי אין הבדל בין מבוגרים וילדים באשר לתרשים הזרימה האיבחוני /טיפולי בכאבי גב ,מחלות רציניות תצוצנה כבר בהיסטוריה הרפואית ובבדיקה הגופנית .

האם בספורטאים צעירים הגישה צריכה להיות שונה ?

לא צריך להיות הבדל.

גישת הרופאים העוסקים בספורט שונה וטענתם כי לספורטאי עם כאבי גב הפוגעים בעיסוקו יש תמיד בעיה אנטומית והיא “שבר מאמץ ,שבר מאמץ ,שבר מאמץ וכו’ “ופחות זיהומים וגידולים .

נכון הוא כי באחוז מסוים של ספורטאים עם ליזיס בפרס המתגלה מספיק מוקדם ומטופל ,יש איחוי של הפרס.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה