עיניים

האם זריקות סטרואידים תוך עיניות מסוימות עלולות להגביר את הסיכון להתפתחות מקולופתיה גבישית? (מתוך Archives of Opthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Archive of Opthalmology עולה כי חולים המקבלים זריקות תוך-עיניות של התכשיר הסטרואידלי Triamcinolone (Intravenous Triamcinolone, IVTA) בשל בצקת מקולארית כרונית עלולים להיות מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות מקולופתיה קריסטלינית.

החוקרים טוענים כי תת-סוג זה של מקולופתיה אשר טרם תואר, אותו הם מכנים Triamcinolone-associated crystalline maculopathy (TAM), עשוי להיות התוצאה של גבישים המצויים בתכשיר אשר נותרים בעין לאחר הטיפול.

החוקרים איתרו 13 חולים הסובלים לדבריהם מסוג זה של מקולופתיה גבישית עם סך של 21 עיניים מעורבות. כל החולים טופלו בזריקות IVTA (מסוג Kenalog או Triesence) בשל בצקת של המקולה. אלו הם שני סוגים מסחריים של התכשיר, כאשר השני מביניהם הינו נקי מחומרים משמרים.

החוקרים חושדים כי יתכן וגבישים שמקורם בטיפולי הסטרואידים שניתנו בזריקה הלכו והצטברו על גבי ה-Hyaloid האחורי או על גבי פני שטח הרשתית במשך מספר חודשים או שנים. לטענתם, יתכן וישנם גבישים גדולים שמקורם בהזרקה ואשר אינם נשטפים מתוך גלגל העין, ועם הזמן מצטברים באזור המקולה.

החוקרים מוסיפים כי הגבישים שנצפו ב-TAM היו ככלל מעט גדולים ולבנים יותר בהשוואה לאלו שנצפים במסגרת רטינופתיה הקשורה ב-Tamoxifen, אם כי חלקם הראו צבע צהוב-ירוק. הגבישים מחזירים אור והראו פיזור אסימטרי על גבי המקולה. לדבריהם, קשה לקבוע שמא הפריעו הגבישים לראייתם של החולים, שכן מרביתם כבר סבלו ממידה זו או אחרת של ירידה בראייה בשל מחלתם הבסיסית.

זריקות IVTA משמשות לטיפול בדלקת ובנפיחות המתרחשות בבצקת מקולארית גבישית או סוכרתית, מסבירים החוקרים, אולם הופכות לפחות נפוצות. עם זאת, הם צופים כי רופאי העיניים יתקלו ככל הנראה במקרים נוספים של TAM, מאחר ויתכן ולגבישים ייקח זמן רב לשקוע לאחר הזריקה הראשונית. הם משערים כי טיפולים חדשים וממושכים יותר בסטרואידים בשחרור איטי (Sutained-release) אינם צפויים לגרום למקולופתיה גבישית, מאחר ויש להם פילטרים אשר אמורים למנוע שקיעת גבישים. לפיכך, הם סבורים כי הסיבוכים שתוארו הינם ספציפיים לתכשיר ה-Kenalog.

Arch Ophthalmol 2010;128:685-690

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה