עיניים

ניתוחי רפרקציה – צפיפות הקרטוציטים בקרניות אנשים לאחר PRK

בניתוחי PRK photorefractive keratectomy משתמשים בלייזר אקסיימר לביצוע אבלציה של סטרומת הקרנית ובכך משנים את כח הרפרקציה שלה. למרות שהתוצאות הקליניות לרוב טובות עדיין קיימות בעיות של שונות בניבוי התוצאה הסופית של הרפרקציה וחדות הראיה, רגרסיה של ההשפעה הראשונית על הרפרקציה וקיום haze תת-אפיתליאלי. תופעות לא רציות אלה משויכות לשינויים איכותיים או כמותיים בקרטוציטים והשפעתם על תהליך ריפוי הפצע בקרנית.

מחקרים היסטולוגיים בארנבות הדגימו איבוד קרטוציטים לאחר PRK ואיכלוס מחדש של הקרניתעל ידי קרטוציטים לאחר מכן. מחקרים בפרימטים ובאנשים הדגימו עליה מוקדמת במספר הקרטוציטים בסטרומה הקדמית שנשארה במשך עד 6 חדשים לאחר הניתוח. בעוד שמחקרים היסטולוגיים לא מאפשרים לבדוק את צפיפות הקרטוציטים in vivo הדבר מתאפשר באמצעות confocal microscope מיקרוסקופ קונפוקלי.

במחקר שפורסם בחודש שעבר נעשה בעזרת מיקרוסקופ קונפוקלי מעקב אחר השינויים בצפיפות הקרטוציטים ושינויים בפיזור הקרטוציטים בעומק הקרנית לאחר ניתוח PRK במהלך 3 שנים. (5)

המחקר היה פרוספקטיבי והשוואתי וכלל 24 עיניים של 14 חולים שטופלו ב- PRK לתיקון מיופיה של 1.25 עד 5.75 דיופטריות. צפיפות הקרטוציטים נמדדה באמצעות מיקרוסקופ קונפוקלי לפני הניתוח וכן כעבור יום, 5 ימים וכן חודש, 3, 6, 12, 24, ו-36 חדשים לאחר הניתוח. נספרו גרעיני הקרטוציטים בחמש שכבות של הסטרומה. צפיפות הקרטוציטים בכל שיכבה לאחר הניתוח הושוותה לצפיפות הקרטוציטים בקרנית לפני ביצוע הניתוח לשכבה שבאותו עומק וכן לשכבה שתהיה באותו עומק לאחר הניתוח (על ידי התחשבות בעובי שיוסר מהקרנית בניתוח).

התוצאות הראו שלאחר PRK יש ירידה משמעותי מבחינה סטטיסטית בצפיפות הקרטוציטים, שנשארה גם כעבור 36 חדשים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה