עיניים

קטרקט – השתלת עדשה תוך עיניית ללא קופסית תומכת

בעוד שהשתלת העדשות התוך עיניות הראשונות היתה כרוכה בשיעור גבוה של סיבוכים, הרי שהשתלת עדשות תוך עיניות מודרניות בסולקוס או בתוך הקופסית האחורית בניתוח ירוד ללא סיבוכים מצטיינת בתוצאות המצוינות שלה. ניתן להשיג תוצאות מצויינות גם כאשר ניתוח הירוד הסתבך בקרע של הקופסית האחורית, בניתוח השתלה משנית של עדשה תוך עיינית או בניתוח שלהחלפת עדשה תוך עיינית. אולם, אין כל כללים מוסכמים לגבי הבחירה האופטימלית של העדשה, מיקומה וצורת הפיקסציה שלה במצבים כאלה.

האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים מכינה מעת לעת Ophthalmic Technology Assessments OTAs שהן הערכות של טכניקות וטכנולוגיות טיפוליות קיימות או חדשות, תרופות וטכניקות בדיקה. המטרה הינה לסקור ולהעריך את הספרות המדעית המבוקרת כדי לעזור לקבוע המלצות ולהגדיר את הבעיות החשובות ביותר שרצוי לחקור בעתיד. המטרה של הבדיקה הנוכחית היתה להעריך את האפשרויות השונות של השתלת עדשה תוך עיינית במצב של חוסר קופסית אחורית, ולנסות להחליט איזה מהן הינה המועדפת. (3)

בוצעה השוואה בין הממצאים לגבי הבטיחות והיעילות של open-loop anterior chamber IOLs לבין scleral-sutured posterior chamber IOLs או iris-sutured posterior chamber IOLs בעיניים בהן אין מספיק קופסית כדי לתמוך בעדשה בלשכה האחורית בתוך הקופסית או בסולקוס.

סקירת הספרות שהיתה בין השנים 1980ל- 2001 הניבה 189 מאמרים בנוגע להשתלת IOL ללא תמיכה של הקופסית. 28 מאמרים נוספים נמצאו עד מרץ 2002. מתוכם נבחרו 148 מאמרים רלוונטיים לנושא ומתוכם 89 היו בעלי משמעות קלינית מספקת מבחינת חוזק ההוכחה. מאמרים אלה סווגו לשלוש רמות מבחינת תכנון המחקר ולשש דרגות מבחינת ההערכה עד כמה ניתן לקבל את המסקנה כעדות רפואית.

המסקנות היו שכל שלושת סוגי העדשות open-loop AC IOLs, scleral-sutured PC IOLs, and iris-sutured PC IOLs נמצאו בטוחות ויעילות בשימוש לתיקון אפקיה בעיניים ללא מספיק קופסית תומכת. לפי הספרות עד היום, לא נמצאה העדפה לעדשה או למיקום כלשהו. צויין שרק מחקר קליני פרוספקטיבי ואקראי רחב היקף יאפשר לברר במדוייק את ההבדלים בתוצאות של חדות הראיה ואת ההבדלים בשיעור הסיבוכים בין שלושת אפשרויות הטיפול האלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה