עיניים

אונקולוגיה של העין – דוח מספר 19 של COMS


מטרת הטיפול במלנומה של הכורואיד היא להציל את חיי החולה באמצעות הוצאת או הרס הגידול. ה- Collaborative Ocular Melanoma Study (COMS) ביצע ניסוי רנדומלי כדי להעריך את היעילות של טיפול רדיותרפי (ברכיתרפיה עם יוד 125) אשר שומר על העין. לאחרונה דווח על הממצאים של שעורי השארות בחיים דומים כעבור 12 שנה לאחר אנוקלאציה או ברכיתרפיה. תוצאות אלה מחזקות את הגישה לטפל בגידולים קטנים בשיטה השומרת על העין.

אוכלוסית המשתתפים במחקר COMS מאפשרת לברר את יעילות הטיפול והתחלואה בקבוצה גדולה ומוגדרת היטב של חולים בהם נבחר הטיפול בברכיתרפיה באופן אקראי. למטרת המחקר הנוכחי הוגדר ככישלון טיפולי מצב בו תועדה גדילה תוך עיינית של הגידול, חזרה של הגידול או התפשטות חוץ עיינית שלו. ההנחה היא שכישלון הטיפול נובע מגדילה פעילה של הגידול, דבר העלול לגרום להתפתחות גרורות ולהוביל למות החולה.

מטרת המחקר הנוכחי (1) היתה לתאר את השכיחות של כשלון טיפול מקומי בברכיתרפיה עם יוד 125, או אנוקלאציה לאחר טיפול מקומי, ולזהות גורמים מנבאים להם. במחקר השתתפו החולים שגוייסו ל- COMS בין פברואר 1987 ליולי 1998 אשר היה להם גידול בגובה 2.5 עד 10 מ”מ וקוטר מרבי שלא עלה על 16 מ”מ. המעקב כלל בדיקת עיניים, אולטרסאונד וצילום פונדוס כל 6 חדשים במשך 5 שנים ולאחר מכן כל שנה.

בסוף ספטמבר 2000, 638 מתוך 650 החולים שקיבלו טיפול בברכיתרפיה, השלימו מעקב של שנה או יותר ו- 411 היו במעקב של לפחות 5 שנים. 69 עיניים עברו אנוקלאציה במהלך 5 השנים הראשונות לאחר ברכיתרפיה וכשלון טיפולי דווח לגבי 57 עיניים. כשלון טיפולי היה הסיבה השכיחה ביותר לאנוקלאציה במהלך 3 השנים הראשונות לאחר הטיפול בברכיתרפיה. לאחר מכן הסיבה השכיחה ביותר הייתה כאב בעין. גורמי הסיכון לאנוקלאציה היו: גידולים עבים יותר, קרבה רבה יותר של הגידול לפובאה וחדות ראיה התחלתית ירודה. גורמי הסיכון לכישלון טיפולי היו גיל מתקדם יותר, עובי רב יותר של הגידול וקרבה לפובאה. נמצא קשר חלש בין כשלון הטיפול המקומי לבין משך חיים קצר יותר, לאחר תיקון לנתוני הבסיס של הגידול (P=0.08).

המסקנה היא שכשלון טיפול מקומי בברכיתרפיה עם יוד 125 או אנוקלאציה לאחר טיפול כזה הינם יחסית לא שכיחים. כשלון לאחר טיפול כזה,כשהוא קורה, מתפתח לרוב מוקדם ואיננו מנבא פרוגנוזה גרועה יותר לאורך החיים. אין הבדל קליני או משמעותי מבחינה סטטיסטית במשך החיים בין טיפול באנוקלאציה או טיפול מקומי בברכיתרפיה בגידולים לא גדולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה