עיניים

אפידמיולוגיה – השפעת עישון על התפתחות AMD

נתונים ממחקרים רבים במהלך העשור האחרון הצביעו על קשרים חזקים בין עישון ו- AMD. באופן קבוע הקשרים החזקים ביותר היו בין AMD לבין עישון בהווה. מחקרים אלה מצאו קשרים חלשים או שלא מצאו קשר בין עישון בעבר לבין AMD. במחקר שפורסם לאחרונה על ידי ה- International AMD Epidemiological Study Group, אשר אסף נתונים מאוכלוסיות בארה”ב, הולנד ואוסטרליה, הדגים עליה פי 3 בשכיחות היארעות AMD בקרב מעשנים בהווה.

במסגרת ה- Blue Mountains Eye Study  נבדק הקשר בין הרגלי העישון בעת הבדיקה הראשונית וההיארעות של AMD במהלך 5 שנים באוכלוסיה בגיל מתקדם. (1)

במחקר גדול זה השתתפו 3654 אנשים בגיל 49 שנים או יותר ב-1992 עד 1994. 2335 (75.1%) מהם נבדקו כעבור 5 שנים. צילומי הרשתית דורגו בהתאם ל- Wisconsin Age-Related Maculopathy Grading System, וכל ממצא של AMD נבחן ביסודיות בדומה ל- Beaver Dam Eye Study. גם נעשה שימוש בהגדרות דומות. הרגלי העישון נבדקו בראיון.

נמצא שההיארעות של AMD מתקדם היתה 3.1% עבור אלה שעישנו בזמן הבדיקה הראשונית, 1.2% עבור אלה שעישנו בעבר ו- 1.4% עבור אלו שלא עישנו כלל. שהיארעות של AMD התחלתי היתה 10.6% עבור אלה שעישנו בזמן הבדיקה הראשונית, 8.2% עבור אלה שעישנו בעבר ו- 9.3% עבור אלו שלא עישנו כלל. הגיל הממוצע של החולים עם AMD מתקדם היה 67 שנים עבור המעשנים בזמן הבדיקה הראשונית, 73 שנים עבור המעשנים בעבר ו-77 עבור אלה שלא עישנו כלל. ההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. לאחר התאמה לגיל, למעשנים בהווה היה סיכון מוגבר לעומת הלא-מעשנים להתפתחות אטרופיה גיאוגרפית או כל ממצא של AMD מתקדם.

גם המחקר זה נמצא שהמעשנים הינם בסיכון גבוה יותר לפתח במהלך 5 שנים שינויי פיגמנט במקולה ומפתחים AMD מתקדם בגיל צעיר יותר באופן משמעותי בהשוואה ללא מעשנים או מעשנים בעבר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה