עיניים

גלאוקומה – טיפול בעליית לחץ חריפה באמצעות פרצנטזיס חוזרת


עליית לחץ תוך-עייני חריפה מתרחשת במצבים כמו חבלה ארובתית עם היפמה או פגיעה בזווית, לאחר ניתוח בעין, ועם נאווסקולריזציה של הזווית במצבים של איסכמיה של העין. הטיפול המקובל הינו הורדת הלחץ עם תרופות הניתנות באופן טופיקלי או בתרופות הנלקחות דרך הפה, ובנוסף טיפולי לייזר לרשתית במצבי איסכמיה מסויימים.

במחקר שבוצע בשתי מרפאות עיניים בויסקונסין (ארה”ב) נבדק באופן רטרוספקטיבי אם לפרצנטזות חוזרות של הלישכה הקדמית יכול להיות תפקיד בעלייה חריפה וסימפטומטית של הלחץ התוך-עייני. (3)

אותרו 5 עיניים של 4 חולים שטופלו בפרצנטזות חוזרות להורדת לחץ תוך-עייני שעלה באופן חריף לערכים הגבוהים מ- 30 מ”מ כספית והיה סימטומטי. לא נכללו במחקר חולים עם עליית לחץ תוך עייני לאחר ניתוח ירוד. נאספו הנתונים בנוגע לסיבת עליית הלחץ, משך עליית הלחץ לפני הטיפול, הסימפטומים המלווים והטיפול בהם, מספר הפרצנטזות וחדות הראיה בסוף הטיפול. כל החולים קיבלו הרדמה טופיקלית לפני ביצוע פרצנטזיס וטיפות אנטיביוטיקה לפני ואחרי הפרצנטזה.

הסתבר שפרצנטזה מאפשרת הקלה כמעט מיידית בסימפטומים בכל המקרים. ניתן לחזור על הפעולה בקלות כאשר הסימפטומים חוזרים. בכל עין בוצעו בין שניים לארבע פרצנטזות חוזרות – בממוצע בוצעו 3 פרצנטזות בעין אחת. לא זוהו סיבוכים כלשהם. חדות הראיה היתה תלויה בגורם ללחץ התוך-עייני המוגבר בשתי עיניים עם גלאוקומה נאו-וסקולרית חדות הראיה הייתה ירודה. בשלוש העיניים האחרות לא היתה ירידה בחדות הראיה.

המסקנה של המחברים היא שניתן לטפל באופן יעיל בעלייה חריפה וסימפטומטית של לחץ תוך-עייני באמצעות פרצנטזיס. במקרים סלקטיביים פרצנטזות חוזרות עשויות למנוע את הצורך בניתוח פילטרציה. במקרים בהם יש הכרח בניתוח פילטרציה, פרצנטזות חוזרות מאפשרות לבצע אותו באופן אלקטיבי ובתנאים מועדפים במקום כניתוח דחוף.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה