עיניים

פתולוגיה של העין- הצורך בבדיקה היסטופתולוגית שגרתית של דופן שק הדמעות שמוצא במהלך ניתוח DCR


הממצאים ההיסטופתולוגיים השכיחים ביותר בחולים העוברים ניתוח דקריוציסטורינוסטומיה DCR בגלל חסימה נרכשת ראשונית של nasolacrimal duct הינם דלקת כרונית ופיברוזיס. לעיתים נדירות נמצאו ממצאים אחרים כמו סרקואיד, לימפומה, לאוקמיה או אונקוציטומה. שכיחות ממצאים כאלה שנבדקה ודווחה בסדרות שונות הייתה 0% בסדרה של 37 מקרים, 2% בסדרה של 162 ביופסיות ועד ל- 12% בסדרה קטנה של 16 ביופסיות (2 מתוך 16).

בעבר הומלץ לבצע באופן שיגרתי בדיקות היסטופתולוגיות של דופן שק הדמעות שמוצא במהלך ניתוח DCR במטרה לא לאבד אבחנה של מחלות סיסטמיות גם אם השכיחות היא קטנה. קבוצות אחרות הגיעו למסקנה הפוכה בגלל התועלת הקטנה של בדיקות אלה. בעבודות שפורסמו בנושא זה בעבר כלל לא התייחסו להיסטוריה הרפואית הקודמת של החולים.


כדי להגיע להחלטה אם יש לבצע בדיקה היסטופתולוגית שגרתית של דופן שק הדמעות שמוצא במהלך ניתוח DCR בוצע מחקר של הנושא על ידי ברנרדיני וחבריו (7) מ- ממחלקות העיניים של University of Cincinnati, Cincinnati, Ohio; University of Genoa, Genoa, Italy; Cincinnati Eye Institute; and Case Western University, Cleveland, Ohio.

המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל לימוד של החומר של סידרת מקרים עם השוואה היסטופתולוגית של הממצאים. המחקר בוצע באמצעות בדיקה של התיקים הרפואיים של 258 חולים מהם נשלחו 302 דגימות רקמה לבדיקה היסטופתולוגית בעת ניתוח DCR. נסרקו הנתונים הדמוגרפיים של החולים (גיל, מין) והקליניים (הסימפטומים, ההיסטוריה הרפואית, ממצאים חריגים במערכת הדמעות שנמצאו לפני הניתוח, תוצאות בדיקות של דרכי ניקוז הדמעות, תאור מראה שק הדמעות בעת הניתוח ותוצאות הבדיקה ההיסטופתולוגית.

302 הדגימות שנבדקו היו של 170 נשים ו- 88 גברים. עדות למחלה סיסטמית או גידול שעירב את שק הדמעות נמצאה ב-10 דגימות ריקמה. בכל 10 המקרים מראה שק הדמעות בעת הניתוח לא היה נורמלי ו/או שהיתה אבחנה ידועה של מחלה סיסטמית. (ב- 8 מתוך 10 המקרים הללו מראה שק הדמעות בעת הניתוח לא היה נורמלי וב- 6 מהם היתה אבחנה ידועה של מחלה סיסטמית לפני הניתוח). בדגימה אחת הודגמה מלפורמציה וסקולרית באיזור שק הדמעות. שאר 291 הביופסיות הדגימו דלקת כרונית, פיברוזיס או רירית נורמלית. כלומר בסדרה זו ממצאים פתולוגיים לא נורמליים נמצאו ב- 3.6% מהמקרים.

הממצאים בקרב 258 הדגימות של מנותחים ללא מחלה סיסטמית ידועה היו לימפומה במקרה אחד ופפילומה סקוומוזית במקרה אחר. הממצאים החיוביים בקרב 44 הדגימות של מנותחים עם מחלה סיסטמית ידועה היו 4 סרקואיד (מתוך 6 חולי סרקואיד), 1 לאוקמיה (מתוך 4 חולי לאוקמיה) ו- 1 לימפומה (מתוך 2 חולי לימפומה). ממצא אחד, שהינו אקראי וחסר חשיבות קלינית, לא היה מתגלה אם לא היתה מתבצעת בדיקה שגרתית של הדגימות מכל ניתוח מלפורמציה וסקולרית באיזור שק הדמעות.

מסקנת החוקרים הינה שאין אינדיקציה לבצע באופן שיגרתי בדיקה היסטופתולוגית של דופן שק הדמעות שמוצא במהלך ניתוח DCR. בדיקה כזו יש לבצע רק במקרים עם מחלה סיסטמית היכולה לערב את שק הדמעות ובמיוחד במקרים בהם בעת הניתוח מתגלה שק דמעות בעל מראה שאיננו נורמלי.

בדיון על תוצאות המחקר טוען פוסטר (8) שיש מקום לבדיקות היסטופתולוגיות שגרתיות של דופן שק הדמעות שמוצא במהלך ניתוח DCR. בדיקה שגרתית כזו תעזור למנתחים פחות מנוסים העלולים שלא לזהות בעת הניתוח שק דמעות לא נורמלי ולמקרים בהם המחלה הסיסטמית לא אובחנה לפני הניתוח

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה