עיניים

האם CME יכול להיגרם מטיפול ב- Xalatan, Rescula, Travatan ו- Lumigan בגלאוקומה?

CME תוארה בהקשר לשימוש בלטנופרוסט, במיוחד בעיניים בעלות סיכון (עיניים אשר עברו פרצדורות ניתוחיות בעבר ועם קופסית אחורית פרוצה או חסרה).
לאחרונה פותחו שלוש תרופות חדשות לטיפול בגלאוקומה:
תרופה אחת הינה unoprostone בשמה המסחרי Rescula של חברת נוברטיס; התרופה השניה הינה travaprost בשמה המסחרי Travatan של חברת אלקון והשלישית הינה bimatoprost או בשמה המסחרי Lumigan של חברת אלרגן.
כמו הלטנופרוסט גם תרופות חדשות אלה הן ליפידים היפוטנסיביים והשפעתן על העין יכולה להיות דומה.
במאמר של Wand ו- Gaudio מ- Connecticute School of Medicine, Framington, Connecticute ו- Harvard Medical School, Boston Massachusetts מתוארים שלושה מקרים עם CME הקשור בשימוש בחלבונים ההיפוטנסיביים החדשים unoprostone, travaprost and bimatoprost
כל שלושת החולים עברו ניתוחי קטרקט וניתוחי פילטרציה ואצל שלושתם הקופסית האחורית היתה פרוצה או חסרה.
במאמר אחר של Wand באותו עיתון בפרק ה"פרספקטיבה" נדון הנושא בהרחבה. בכל המצבים הקליניים המתוארים בהקשר עם CME הכוללים ניתוחי קטרקט, טיפול באפינפרין וטיפול בלטנופרוסט, יש מרכיב דלקתי וכמעט תמיד פריצה או חסר של הקופסית האחורית. לרוב CME מתפתח רק ימים עד שבועות או פרקי זמן ארוכים יותר לאחר האירוע שנחשב לגורם. הדבר מצביע, לדעת המחברים, על כך שכמות קריטית של מדיאטור צריכה להצטבר במשך זמן או שמנגנון נוסף כלשהו צריך להיות מופעל. כל הגורמים המשוערים של CME הוכחו כגורמים לשחרור של מדיאטורים דלקתיים אנדוגניים כולל פרוסטגלנדינים.
המקרים שתוארו מעלים את האפשרות ש-CME עלול להיות סיבוך של הטיפול בליפידים היפוטנסיביים אך עד עתה אין כל הוכחה חותכת על קשר סיבתי לכך. עד שיבוצעו מחקרים אשר יוכיחו את הקשר או ישללו אותו יש להיות מודעים לכך ש- CME עלול להתפתח במהלך טיפול כזה בגלאוקומה בעיניים בעלות סיכון, לדווח לחולים על סיכון אפשרי כזה ולקחת אותו בחשבון כאשר מחליטים על הטיפול הטוב ביותר עבור חולה מסוים.

Cystoid Macular Edema Associated With Ocular Hypotensive Lipids.
Martin Wand, Alexander R. Gaudio
Am J Ophthalmol 2002;133:403-405

Cystoid Macular Edema in the Era of Ocular Hypotensive Lipids.
Martin Wand, M. Bruce M Shields
Am J Ophthalmol 2002;133:393-397

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה