עיניים

כיצד גודל האישון משפיע על חדות הראיה באנשים בהם הושתלה עדשה תוך-עיינית מולטיפוקלית?

המחברים מציגים את העדשה התוך-עיינית המולטיפוקלית כאביזר היעיל ביותר המאפשר פסאודו-אקומודציה שימושית. מאידך הם מונים פקטורים רבים המשפיעים על חדות הראיה של אנשים בהם הושתלה עדשה כזו: גיל, אסטיגמטיזם, איכות פני הקרנית, גודל האישון וכן מידת הסטייה מהמרכז וההטיה tilt של העדשה המושתלת.
ה- Allergan Medical Optics Array IOL הינו עדשה תוך עיינית מולטיפוקלית בעלת 5 אזורי רפרקציה, אשר אושרה לשימוש קליני בארה"ב וביפן. לדברי המחברים, דיווחים רבים הראו שעדשות כאלה מאפשרות חדות ראיה לרחוק שהינה שוות ערך לעדשות תוך-עיניות מונופוקליות וכן גם חדות ראיה טובה לקרוב.

מטרת העבודה
המטרה של העבודה היתה לבדוק אם יש קורלציה בין שטח האישון, סטייה מהמרכז של העדשה או הטיה שלה לבין חדות הראיה למרחקים שונים באנשים בהם מושתלת עדשה תוך עיינית מולטיפוקלית או מונופוקלית.

מהלך המחקר
חדות הראיה לרחוק ולקרוב נבדקה חודש לאחר הניתוח. שטח האישון נמדד באמצעות פופילומטר אינפרה-אדום. סטיית העדשה מהמרכז וההטיה שלה נמדדו על ידי מערכת Scheimpflug videophotography והקשרים בין תוצאות המדידות הוערכו באופן סטטיסטי.

תוצאות ומסקנות
חדות הראיה הממוצעת למרחק ביניים וה- contrast sensitivity בקבוצת העדשות המולטיפוקליות היו גרועים יותר מאשר בקבוצת העדשות המונופוקליות. חדות הראיה לקרוב היתה טובה יותר בקבוצת העדשות המולטיפוקליות.
בקבוצת העדשות המולטיפוקליות נמצא קשר בין שטח אישון קטן יותר לבין חדות ראיה גרועה יותר לקרוב, אך לא לרחוק או למרחק ביניים. אישון ששיטחו פחות מ- 4.5 מ"מ לא מאפשר ראיה לקרוב. נמצא קשר בין סטיית העדשה מהמרכז לבין ירידה החדות הראיה לרחוק ולמרחק ביניים אך לא לקרוב. סטייה של 0.9 מ"מ הינה הסטייה המירבית המאפשרת חדות ראיה סבירה לרחוק. ההשפעה של הטיית העדשה על חדות הראיה לא היתה משמעותית מבחינה סטטיסטית.
בקבוצת העדשות המונופוקליות לא נמצא קשר משמעותי בין שטח האישון, הסטייה מהמרכז או ההטיה של העדשה לבין חדות הראיה.

Correlation between Pupillary Size and Intraocular Lens Decentration and Visual Acuity of a Zonal-progressive Multifocal Lens and Monofocal Lens
Ken Hayashi, Hideyuki Hayashi, Fuminori Nakao, Fumihiko Hayashi
Ophthalmology 2001;108:2011-2017

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה