אונקולוגיה

טיפול ב-Enzalutamide משפר את הפרוגנוזה של גברים עם סרטן ערמונית לאורך כל שלבי המחלה (סקירת מחקרים מרכזיים אחרונים)

 מספר מאמרים שפורסמו בשנתיים האחרונות תמכו ביעילות ובטיחות הטיפול ב-Enzalutamide (אקסטנדי) בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה, כולל חולים עם ממאירות גרורתית ועמידה לסירוס, ממאירות גרורתית רגישה להורמונים וממאירות ערמונית בדרגת סיכון גבוהה להישנות ביוכימית וסרטן  ערמונית שאינו גרורתי.

טיפול ב-Enzalutamide לבדו או בשילוב עם טיפול הורמונאלי משפר הישרדות ללא-גרורות בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה להישנות ביוכימית

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Urology עולה כי בחולים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה להישנות ביוכימית, Enzalutamide (אקסטנדי) לבדו או בשילוב עם ADT (או Androgen Deprivation Therapy) הוביל לשיפור מובהק סטטיסטית ומשמעותי קלינית בשיעורי ההישרדות ללא-גרורות, בהשוואה למשלב ADT עם פלסבו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בתוך עשר שנים מטיפול דפיניטיבי לסרטן ערמונית, בין 20% ועד 50% מהחולים חווים הישנות ביוכימית המתאפיינת בעליית רמות PSA. בחולים בסיכון גבוה להישנות ביוכימית תועד סיכון מוגבר לתמותה ודרושים טיפולים טובים יותר. מטרת מחקר EMBARK הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של Enzalutamide עם ADT או טיפול מונותרפי ב- Enzalutamide בחולים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה להישנות ביוכימית.

מחקר EMBARK הינו מחקר אקראי, בשלב 3, שכלל גברים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה להישנות ביוכימית: מרווח זמן עד הכפלת רמות PSA של עד 9 חודשים וריכוז PSA של 2 ננוגרם/מ”ל ומעלה מעבר לריכוז שפל לאחר טיפול קרינתי, או ריכוז PSA של 1 ננוגרם/מ”ל ומעלה לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית עם או ללא טיפול קרינתי לאחר-ניתוח.

המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Enzalutamide במינון 160 מ”ג ביום עם Leuprolide Acetate (כפל-סמיות), פלסבו עם Leuprolide Acetate (כפל-סמיות), או Enzalutamide כטיפול יחיד (תווית-פתוחה). במידה וריכוז PSA לאחר 36 שבועות היה נמוך מ-0.2 ננוגרם/מ”ל, הטיפול הופסק לאחר 37 שבועות וחודש כאשר ריכוז PSA עמד על 2 ננוגרם/מ”ל ומעלה בחולים לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית או על 5 ננוגרם/מ”ל ומעלה באלו שלא עברו ניתוח זה.

התוצא העיקרי היה שיעורי ההישרדות ללא-גרורות עם משלב Enzalutamide ו-ADT לעומת משלב פלסבו עם ADT. תוצאי סיום משניים עיקריים כללו את ההישרדות ללא-גרורות עם טיפול מונותרפי ב- Enzalutamide לעומת משלב פלסבו עם ADT, מרווח זמן עד להתקדמות PSA, מרווח זמן עד טיפול חדש כנגד הממאירות והישרדות כוללת עם משלב Enzalutamide עם ADT או טיפול מונותרפי לעומת פלסבו עם ADT.

מדגם המחקר כלל 1,068 חולים, מהם 355 בזרוע טיפול ב- Enzalutamide עם ADT, 358 חולים בזרוע פלסבו עם ADT ו-355 חולים בזרוע הפלסבו.

לאחר חציון מעקב של 60.7 חודשים, שיעורי ההישרדות ללא-גרורות עם משלב Enzalutamide עם ADT (יחס סיכון של 0.42, רווח בר-סמך 95% של 0.30-0.61, p<0.0001) וטיפול מונותרפי ב- Enzalutamide (יחס סיכון של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.46-0.87, p=0.0049) הדגימו עדיפות על משלב פלסבו עם ADT.

שיפור מובהק סטטיסטית זוהה גם בהערכת הסיכון להתקדמות PSA, הן עם משלב Enzalutamide עם ADT (יחס סיכון של 0.07, רווח בר-סמך 95% של 0.03-0.14) והן עם Enzalutamide לבדו (יחס סיכון של 0.33, רווח בר-סמך 95% של 0.23-0.49). בדומה, תועד שיפור במרווח הזמן עד לטיפול חדש כנגד הממאירות עם משלב Enzalutamide עם ADT (יחס סיכון של 0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.26-0.49) או עם Enzalutamide כטיפול יחד (יחס סיכון של 0.54, רווח בר-סמך 95% של 0.41-0.71).

נתוני הביניים להערכת ההישרדות הכללית הדגימו מגמה לטובת משלב Enzalutamide עם ADT (יחס סיכון של 0.59, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.91) או עם Enzalutamide לבדו (יחס סיכון של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.52-1.17), בהשוואה לפלסבו עם ADT.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו עייפות וגלי חום, לא תועדו סוגיות בטיחות חדשות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות טיפול ב- Enzalutamide לבדו או בשילוב עם ADT לשיפור מובהק סטטיסטית ומשמעותית קלינית בשיעורי הישרדות ללא-גרורות של גברים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה להישנות ביוכימית. פרופיל הבטיחות של Enzalutamide תואם לדיווחים קודמים ממחקרים קליניים.

J Urol. 2023 Jul;210(1):224-226

 

טיפול ב Enzalutamide- משפר הישרדות לאורך זמן בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס שלא נחשפו לטיפול כימותרפי

ממצאי מחקר PREVAIL העידו על שיפור משמעותי של התוצאות הקליניות עם Enzalutamide (אקסטנדי) לעומת פלסבו בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס, ללא חשיפה קודמת לטיפול כימותרפי. כעת, במאמר שפורסם בכתב העת European Urology מדווחים חוקרים על תוצאות ניתוח סופי של הישרדות החולים לאחר חמש שנים, מהן עולה כי התועלת ההישרדותית של Enzalutamide ובטיחות הטיפול נותרו לאורך מעל חמש שנות טיפול.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היתרונות והסיכונים של טיפול ארוך-טווח ב- Enzalutamide על-פי הנתונים הסופיים ממחקר PREVAIL. החוקרים השלימו ניתוח הישרדותי לאחר חמש שנים של גברים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס, אשר לא קיבלו טיפול כימותרפי קודם, ונכללו בזרוע טיפול ב- Enzalutamide (689 חולים) או פלסבו (693 חולים).

לאחר חמש שנים, 1,382 מבין 1,717 גברים (80%) הלכו לעולמם.

מניתוח הנתונים עלה כי הטיפול ב- Enzalutamide הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 17% (יחס סיכון של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.93), זאת למרות שבזרוע הפלסבו, 65%, 54% ו-43% מהחולים טופלו בהמשך ב-Docetaxel, Abiraterone ו-Enzalutamide, בהתאמה.

חציון משך ההישרדות הכולל עמד על 36 חודשים (רווח בר-סמך 95% של 34-38) בזרוע Enzalutamide לעומת 31 חודשים (רווח בר-סמך 95% של 29-34%) בזרוע הפלסבו, עם חציון משך מעקב של 69 חודשים.

שיעורי ההישרדות המשוערים לאחר חמש שנים עמדו על 42%, 24% ו-5% בגברים בקבוצת סיכון נמוך, בינוני וגבוה, בהתאמה.

ירידה גדולה יותר ברמות PSA בתוך שלושה חודשים לוותה בשיעורי הישרדות טובים יותר לאחר חמש שנים.

שיעור האירועים החריגים על-רקע הטיפול התרופתי היה גבוה יותר בזרוע הטיפול ב- Enzalutamide (6.9% לעומת 3.8%), עם עליה בשיעור אירועים קרדיווסקולאריים פטאליים (1.6% לעומת 0.4%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התועלת ההישרדותית של Enzalutamide והסיכונים הכרוכים בטיפול נותרים לאורך למעלה מחמש שנות טיפול ומעקב בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי.

Eur Urol. 2020 Sep;78(3):347-357

 

טיפול ב-Enzalutamide משפר הישרדות בגברים עם ממאירות ערמונית גרורתית ורגישה להורמונים

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הוספת  Enzalutamide(אקסטנדי) לטיפול ADT (או Androgen Deprivation Therapy) הובילה להארכה משמעותית של הישרדות גברים עם ממאירות ערמונית גרורתית ורגישה להורמונים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר דווח כי משלב Enzalutamide עם ADT הוביל לשיפור הישרדות ללא-התקדמות הדמייתית בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי ורגיש להורמונים. עם זאת, המידע אודות ההשפעה של הטיפול התרופתי על ההישרדות הכוללת לא הייתה ידועה עד כה.

במחקר ARCHES, מחקר כפל-סמיות בשלב III, נכללו 1,150 חולים עם סרטן ערמונית גרורתי ורגיש להורמונים, אשר חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Enzalutamide עם ADT, או פלסבו עם ADT, תוך חלוקה לפי נפח המחלה וטיפול קודם ב-Docetaxel. מהניתוח העיקרי של ממצאי המחקר עלה כי משלב Enzalutamide עם ADT הוביל לשיפור הישרדות ללא-התקדמות הדמייתית. כעת מדווחים החוקרים על נתוני ההישרדות הכוללת של החולים, אשר הוגדר כתוצא משני מרכזי של המחקר וכן מספקים עדכון אודות שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות הדמייתית ובטיחות הטיפול התרופתי.

לאחר הסרת הסמיות, 180 חולים (31.3%) ללא התקדמות מחלה שחולקו באקראי לזרוע הפלסבו עם ADT חצו לקבלת טיפול בתווית-פתוחה ב- Enzalutamide עם ADT.

נכון ל-28 במאי, 2021 (חציון מעקב של 44.6 חודשים), 154 מבין 574 החולים שחולקו באקראי למשלב Enzalutamide עם ADT ו-202 מבין 576 החולים שחולקו באקראי לפלסבו עם ADT הלכו לעולמם. משלב Enzalutamide עם ADT הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 34% בהשוואה למשלב פלסבו עם ADT (חציון הישרדות טרם נקבע בשתי הקבוצות; יחס סיכון של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.53-0.81).

השיפור בהישרדות ללא-התקדמות הדמייתית ותוצאי סיום משניים אחרים נותר לאורך זמן עם משלב Enzalutamide עם ADT.

האירועים החריגים המתועדים תאמו לאירועים שתועדו בדיווחים קודמים אודות תוצאות טיפול ארוך-טווח ב- Enzalutamide.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת ההישרדותית של הוספת Enzalutamide לטיפול ADT בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי ורגיש להורמונים.

J Clin Oncol, May 20, 2022

 

הוספת Enzalutamide לטיפול בסרטן הערמונית (The Lancet)

מחקר נוסף  (ENZAMET) הראה כי בקרב מטופלים עם סרטן ערמונית גרורתי רגיש לטיפול הורמונלי (Metastatic hormone-sensitive prostate cancer), התוספת של Enzalutamide לטיפול הסטנדרטי הביאה לשיפור מתמשך בשרידות, ויש לשקול לכן כאפשרות טיפול זו עבור מטופלים מתאימים. המאמר פורסם ב-The Lancet באפריל 2023.

המחקר שבוצע באופן אקראי, נערך ב-83 אתרים (כולל מרפאות, בתי חולים ומרכזים אוניברסיטאיים) באוסטרליה, קנדה, אירלנד, ניו זילנד, בריטניה וארה”ב. המשתתפים המתאימים היו גברים בני 18 שנים ומעלה עם סרטן ערמונית גרורתי רגיש לטיפול הורמונלי, עדות לכך בסריקת CT או במיפוי עצמות וסטטוס תפקודי 0-2 לפי ECOG (Eastern Cooperative Oncology Group). המשתתפים חולקו אקראית (1:1) ובריבוד לפי נפח המחלה, תכנון טיפולי ב- Docetaxel ונוגדי ספיגת עצמות, מחלות נלוות ואתר המחקר, כך שקבוצת ההתערבות (n=563) קיבלה טיפול לדיכוי טסטוסטרון בתוספת Enzalutamide פומי (160 מ”ג) פעם ביום וקבוצת הביקורת (n=562) קיבלה את הטיפול לדיכוי טסטוסטרון בתוספת תרופה נוגדת אנדרוגן שאינה סטרואידלית חלשה יותר (Bicalutamide, Nilutamide או Flutamide). הטיפול לדיכוי טסטוסטרון למשתתפי המחקר הותר עד 12 שבועות לפני ההקצאה האקראית ולמשך עד 24 חודשים כטיפול משלים, והטיפול ב-Docetaxel במקביל הותר עד שישה מחזורים אחת לשלושה שבועות, בהתאם לשיקול דעתם של המשתתפים והרופאים. נקודת הסיום העיקרית הייתה השרידות הכוללת באוכלוסיית משתתפי המחקר.

תוצאות המחקר הראו כי בעת ביצוע ניתוח הנתונים, ב-19 בינואר 2022, אחוז השרידות הכללי היה 58% (476 מקרי מוות). לאחר מעקב חציוני של 68 חודשים, שיעור השרידות הכוללת ל-5 שנים היה 57% (95% CI 0.53-0.61) בקבוצת הביקורת ו-67% (95% CI 0.63-0.70) בקבוצת ההתערבות. כמו כן, היתרונות של הטיפול ב-Enzalutamide נצפו גם בתת הקבוצה שתוכננה לקבלת טיפול ב- Docetaxel.

VOLUME 24, ISSUE 4, P323-334, APRIL 2023 THE LANCET ONCOLOGY,

 

לסיכום, ממצאים אלו תומכים ביעילות ובבטיחות של טיפול ב-Enzalutamide כטיפול יחיד או בשילוב עם טיפול הורמונאלי לשיפור ההישרדות הכוללת וההישרדות ללא-התקדמות מחלה וללא-גרורות בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון גבוה, כולל ממאירות גרורתית או ממאירות בסיכון גבוה להישנות ביוכימית.

 

הסקירה בחסות בלתי תלויה של חברת אסטלס בע”מ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה