אונקולוגיה

האם טיפול בתיאזידים עלול להביא לעליה בסיכון לממאירויות עוריות? (J Am Acad Dermatol)

שימוש ממושך ב-Hydrochlorothiazide מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית ומלנומה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology. בקרב חולים תחת טיפול ב- Hydrochlorothiazideתועד סיכון גבוה ב-32% למלנומה, בהשוואה למטופלים בחסמי תעלות סידן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Hydrochlorothiazide הינו בין התכשירים הנפוצים בשימוש לאיזון לחץ דם והתרופה מומלצת כקו-טיפול ראשון כנגד יתר לחץ דם. עם זאת, לתיאזידים תכונות המעלות את הרגישות לאור ולכן טיפול זה עשוי להוביל לתגובה עורית חריגה לאור אולטרה-סגול ובעקבות זאת ייתכן סיכון מוגבר לממאירות עורית.

מחקרים קודמים הצביעו על תוצאות סותרות בכל הנוגע לקשר בין טיפול ב- Hydrochlorothiazide ובין הסיכון לממאירויות עוריות. כעת השלימו החוקרים מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה להשוואת הטיפול ב- Hydrochlorothiazide אל מול מעכבי ACE או חסמי תעלות סידן – במטרה לקבוע אם הטיפול התרופתי מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות אלו.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר אדמיניסטרטיבי משש מחוזות בקנדה והתמקדו בחולים תחת Hydrochlorothiazide אשר נבחנו אל מול חולים שטופלו במעכבי ACE בניתוח הראשוני ואל מול חולים שטופלו בחסמי תעלות סידן בניתוח המשני.

החולים היו במעקב לאורך תקופה ממוצעת של 5.5 שנים בניתוח הראשוני, כאשר לא זוהה קשר בין טיפול ב- Hydrochlorothiazide ובין הסיכון לקרצינומה קרטינוציטית בהשוואה למעכבי ACE (שיעורי היארעות של 796 לעומת 768 מקרים ל-100,000 שנות-אדם; יחס סיכון של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.98-1.07).

עם זאת, כאשר החוקרים טופלו ב- Hydrochlorothiazide לפרק זמן מצטבר של 5-10 שנים (יחס סיכון של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.14) ולמעלה מעשר שנים (יחס סיכון של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.21), דווח על סיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית.

מינונים מצטברים גבוהים יותר של Hydrochlorothiazide גם לוו בסיכון מוגבר לממאירות עורית.

בהשוואת Hydrochlorothiazide לעומת מעכבי ACE לא זיהו החוקרים עדות לסיכון מוגבר למלנומה ולא נמצאו עדויות לקשר בין משך הטיפול או בין המינון ובין הסיכון לממאירות העורית.

בהשוואה לחסמי תעלות סידן, לא תועד סיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית עם Hydrochlorothiazide, אך דווח על סיכון מוגבר לממאירות העורית עם משך טיפול ארוך יותר ומינון מצטבר גבוה יותר.

עוד מדווחים החוקרים כי בחולים שטופלו ב- Hydrochlorothiazide תועדה עליה של 32% בסיכון למלנומה, כאשר הסיכון לממאירות העורית המשיך לעלות עם משך טיפול ארוך יותר ומינון מצטבר גבוה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים תחת טיפול ב- Hydrochlorothiazideלאיזון לחץ הדם ייתכן סיכון מוגבר לממאירויות עוריות מסוימות עם טיפול ממושך.  לאור החשיבות של Hydrochlorothiazide בטיפול ביתר לחץ דם, על החולים והמטופלים לשקול את היתרונות אל מול הסיכונים של הטיפול בהשוואה לתרופות אחרות לאיזון לחץ הדם.

J Am Acad Dermatol, May 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה