אונקולוגיה

ההשפעה של טיפול ב-Degarelix על בריאות העצם בגברים עם סרטן ערמונית (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בגברים עם סרטן ערמונית וללא גרורות לעצמות, מתן Degarelix מלווה בירידה משמעותית בצפיפות העצם ובעליה במדדי שחלוף עצם. עוד עולה מהנתונים כי ALMI (Appendicular Mass Index) הינו מנבא מבטיח של אובדן עצם בחולים עם סרטן ערמונית תחת טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השינויים בצפיפות העצם ובמדדי שחלוף עצם לאחר מתן Degarelix לגברים עם סרטן ערמונית ללא גרורות לעצמות. הם בחנו גם אם הרכב הגוף הינו מנבא של אובדן עצם עקב הטיפול.

בדיקת DXA (Dual X-ray Absorptiometry) שימש להערכת צפיפות העצם והרכב הגוף (מסת גוף רזה, מסת גוף שמן ו-ALMI) בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשי טיפול ב- Degarelix. עוד בחנו החוקרים את רמות פוספטזה בסיסית, CTX (C-terminal Telopeptide of type 1 collagen) בתחילת המחקר ולאחר 6 ו-12 חודשים.

מדגם המחקר כלל 29 חולים ומהנתונים עולה כי Degarelix לווה בירידה משמעותית בצפיפות העצם לאחר 12 חודשים (ירידה של 2.4% מתחילת המחקר בעמ”ש מותני). רמות CTX ופוספטזה בסיסית עלו משמעותית (חציון עליה של 99% ו-19.3%, בהתאמה).

החוקרים מדווחים על קורלציה שלילית בין מדד ALMI וריכוז CTX, אך ללא קשר דומה עם פוספטזה בסיסית, הן בתחילת המחקר (P<0.0001) והן לאחר 12 חודשים (p=0.032). יתרה מזאת, זוהתה קורלציה שלילית משמעותית בין השינויים במדד ALMI ו-CTX לאחר 12 חודשים (p=0.019) וקשר ישיר בין שינויים ב-ALMI ובין פוספטזה בסיסית (p=0.016) במהלך טיפול ב-Degarelix.

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ב- Degarelix מלווה בירידה משמעותית בצפיפות העצם ועליה בסמני שחלוף עצם בגברים עם סרטן ערמונית ללא גרורות לעצמות. מדד ALMI מהווה מנבא משמעותי של אובדן עצם בחולים עם סרט ערמונית ושינויים במדד במהלך הטיפול משקפים שינויים בשחלוף ואיכות העצם.

J Clin Endocrinol Metab, Aug 16, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה