חשיפה ל-Spironolactone והסיכון לסרטן (BRITISH JOURNAL OF CLINICAL EPIDIOMOLOGY)

מאת נעה גינזבורג, BSc

Spironolactone היא תרופה פופולרית לטיפול באי ספיקת לב, יתר לחץ דם ומחלת כבד. לתרופה השפעה אנדוקרינית שעלולה להשפיע על הסיכון לחלות בסרטן; מטרת המחקר היתה להעריך את ההשפעה של נטילת התרופה על היארעות של מחלת הסרטן. נמצא כי לא רק שלחשיפה לתרופה לא היה קשר לעליה בסיכון להיארעות של מחלת הסרטן, היא אף נמצאה קשורה לירידה בסיכון לסרטן הערמונית.

מדובר במחקר עוקבה פרמקו-אפידימיולוגי   שבחן את ההשפעה של חשיפה ל- Spironolactone על היארעות של מחלת הסרטן.  החוקרים השתמשו במודלי סיכון יחסי מסוג COX כדי לנתח את הזמן עד לאבחון של כל אחד מסוגי הסרטן שהוגדרו מראש, ואת יחס הסיכונים של החשיפה לתרופה.  החוקרים ערכו את המחקר במרפאות ראשוניות בממלכה המאוחדת באמצעות Clinical Practice Research Datalink.

74,272 מטופלים נחשפו לתרופה בין השנים 1986-2013 והם הותאמו ביחס של 1:2 לנבדקי ביקורת. החוקרים חיפשו ראשית אחר אבחון ראשון של סרטן שחלות, רירית הרחם, לבלב, מעי גס, ערמונית, כליות, חלל הפה או בבלוטת התריס, כמו גם לוקמיה מסוג myelomonoblastic או cytic leukaemia.

בהמשך, חיפשו אבחון של גידולים סרטניים אחרים.

החוקרים מדווחים כי לא נמצאה כל עדות לסיכון מוגבר למחלת הסרטן לאחר חשיפה ל- spironolactone. השימוש בתרופה נמצא אף קשור לירידה בסיכון לסרטן הערמונית (יחס סיכונים של 0.69, 95%CI, 0.600.80, P < 0.001 ) . הם מסכמים כי לתרופה קשר לסיכון נמוך יותר לסרטן הערמונית, הסרטן השכיח ביותר בגברים בממלכה המאוחדת; הם ממליצים להמשיך ולחקור את המנגנונים וההשלכות הרפואיות שיש לממצא זה.

Br J Clin Pharmacol, doi:10.1111/bcp.13152.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה