אונקולוגיה

האם יש מקום לטיפול WBRT בחולים עם גרורות מוחיות מוגבלות? (JAMA)

במאמר שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of the American Medical Association מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם גרורות מוחיות מוגבלות, טיפול WBRT (Whole Brain Radiation Therapy) אדג’וונטי מלווה בהידרדרות קוגניטיבית משמעותית וכן משפיע על איכות החיים של החולים. החוקרים קבעו כי בחולים עם גרורות מוחיות מוגבלות אין תועלת הישרדותית לטיפול  זה.

מטרת המחקר הייתה להעריך את ההידרדרות הקוגניטיבית לאחר SRS או WBRT עם SRS (Stereotactic Radiosurgery) בחולים עם גרורות מוחיות.

החוקרים כללו במחקר חולים מ-34 מרכזים בצפון אמריקה, עם 1-3 גרורות מוחיות, שחולקו באקראי ל-SRS או SRS עם WBRT בין פברואר 2002 ועד דצמבר 2013. משטר מינון WBRT כלל 30 Gy ב-12 פרקציות; מנת SRS עמדה על 18-22 Gy בקבוצת הטיפול המשולב ועל 20-24 Gy עם SRS בלבד.

תוצא הסיום העיקרי היה הידרדרות קוגניטיבית (ירידה של מעל סטיית תקן אחת מתחילת המחקר בלפחות מבחן קוגניטיבי אחד לאחר שלושה חודשים) בחולים השלימו הערכה בתחילת המחקר ולאחר שלושה חודשים. תוצאי סיום משניים כללו זמן עד כשלון תוך-גולגולתי, איכות חיים, עצמאות תפקודית, מצב קוגניטיבי ארוך-טווח והישרדות כוללת.

213 חולים חולקו באקראי לטיפול ב-SRS (111 חולים) או SRS עם WBRT (102 חולים). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 60.6 שנים; 103 היו נשים (48%).

החוקרים מדווחים על הידרדרות קוגניטיבית פחות משמעותית לאחר שלושה חודשים מטיפול SRS בלבד (40/63 חולים, 63.5%), בהשוואה לטיפול המשולב (44/48 חולים, 91.7%). איכות החיים הייתה טובה יותר לאחר שלושה חודשים מטיפול SRS בלבד, כולל איכות חיים כוללת. הזמן עד כשלון תוך-גולגולתי היה קצר יותר משמעותית עם SRS בלבד (יחס סיכון של 3.6).

החוקרים לא זיהו הבדלים בעצמאות תפקודית לאחר שלושה חודשים בין קבוצות הטיפול. חציון ההישרדות הכולל עמד על 10.4 חודשים עם SRS בלבד ועל 7.4 חודשים עם SRS בשילוב WBRT (יחס סיכון של 1.02, p=0.92). בחולים ששרדו לטווח ארוך היארעות הידרדרות קוגניטיבית הייתה נמוכה יותר שלושה חודשים לאחר SRS בלבד (45.5% לעומת 94.1%) ו-12 חודשים לאחר הטיפול (60% לעומת 94.4%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם 1-3 גרורות מוחיות, הטיפול ב-SRS בלבד, בהשוואה לשילוב SRS עם WBRT, הוביל להידרדרות קוגניטיבית פחות משמעותית לאחר שלושה חודשים. בהעדר הבדלים בהישרדות הכוללת, ממצאים אלו מעידים כי בחולים עם גרורות מוגבלות המתאימות לרדיו-כירורגיה, טיפול SRS לבדו הינו הגישה המועדפת.

JAMA. Published online July 26, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה