אונקולוגיה

ליצמן הכריז על כך שהוא נחוש להכניס את התרופות מצילות החיים לביטוחים המשלימים (דהמרקר)

מאת  מערכת אי-מד

שר הבריאות ליצמן הכריז אמש בישיבת ועדת הבריאות של הכנסת כי הוא נחוש להכניס את התרופות מצילות החיים לביטוחים המשלימים של הקופות. הוא אף ציין שיהיה מוכן לפרק את הממשלה במידה ותהיה התנגדות מצד האוצר או גורמים בקואליציה.

הצעת החוק שליצמן מתכנן עדיין לא נוסחה באופן מלא אך נראה שהתכנית היא מצד אחד להעלות את הפרמייה לביטוחים המשלימים ב”כמה שקלים” ולכלול בכיסוי הביטוחי את התרופות שיענו להגדרה של ”מצילות חיים ” ושעדיין אינן כלולות בסל הבריאות הממלכתי. באשר לאוכלוסיה שאינה מבוטחת בביטוחים המשלימים (כ-26% מהאוכלוסייה) ליצמן מציע שהאוכלוסייה המוגדרת כ”מתחת לקו העוני” תהנה מהכיסוי הזה ללא תשלום נוסף.

להצעה זו התנגד נציג האוצר שטען שהפיתרון צריך לבוא ע”י הרחבת סל הבריאות הממלכתי (אך כמובן שלא הציג הצעה קונקרטית להרחבת הסל הממלכתי בהתאם..) ומס’ חברי כנס לרבות שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן שטענה גם היא שהפתרון הנכון הוא באמצעות הרחבת סל הבריאות.

ההסתדרות הרפואית טענה שתרופות מצילות חיים צריכות להיכלל בסל הבריאות הממלכתי בעוד שלתרופות מאריכות חיים יכול להיות אכן מקום בביטוחים המשלימים.

פרופ’ תמר פרץ , מנהלת מכון שרת לאונקולוגיה בהדסה עין כרם, שהשתתפה בדיון הביעה תמיכה בהצעה,  וציינה כי בין השלב שבו תרופה חדשה נכנסת לשוק ועד שהיא נכללת בסל הבריאות הממלכתי, יש בדר”כ תקופה של שנה-שנתיים שהן קריטיות לחולים, ולכן ההצעה לאפשר אותן דרך השב”ן עשוייה להוות פתרון מתאים.

לדיווח בדהמרקר

הערת המערכת: האמת שזה לא ממש חשוב אם הזמינות של התרופות (ולמעשה צריך להתייחס כאן גם לטכנולוגיות) מצילות החיים (שיהיה כמובן חשוב להגדיר ”הצלת חיים” מול ”הארכת חיים” ) לחולים הרלבנטיים תהיה דרך סל הבריאות או הביטוחים המשלימים. ברור ש”נכון יותר” שהכיסוי יהיה במסגרת הסל הממלכתי, אך נראה שליצמן, בהיותו איש מעשה, בוחר במסלול הזה של הביטוחים המשלימים, מתוך הבנה שזה יהיה מסלול מהיר וקצר יותר.

בהקשר זה ראוי להתייחס גם לסיטואציה החדשה כיום, בעידן התרופות האימונותרפיות, שבהן תרופות אימונותרפיות (כמו קייטרודה ואופדיבו ) שהוכיחו יעילות בכמה סוגי סרטן (כמו מלנומה וסרטן ריאות) נבחנות כיום למגוון רחב מאוד של סוגי סרטן מתוך הערכה שהמנגנון שלהן, אשר כידוע מפעיל את מערכת החיסון העצמית, צפוי לפעול בהרבה סוגי סרטן. כתוצאה מכך, וכפי שדיווחנו על כתבתה המצוינת של רוני לינדר בדהמרקר (”החיים שלך תמורת מיליון שקל”) , חולים רבים בסוגי סרטן שונים שמיצו את הטיפולים הקיימים, מנסים כמוצא אחרון את הטיפול האימונותרפי, ונאלצים כמובן לעשות זאת על חשבונם, ולאור העלות העצומה שלהן רק מעטים יכולים לעמוד בכך.

נראה שיוזמה ממשלתית, בשיתוף עם ארגון החברות הרב לאומיות בישראל (פארמה ישראל) והאיגוד האונקולוגי (שיש לברך אותו כאן על היוזמה להקמת  האתר החדש לאיתור מחקרים קליניים המתקיימים בישראל) ,  שבה ניתן יהיה לשלב במהירות ובקלות יחסית כל חולה מתאים למחקר קליני רלבנטי המתקיים כיום בעולם – יוכל לתת מענה לחולים רבים מחד, ומאידך לתמוך במאמצי המחקר של התעשייה. וגם כאן, לא ממש חשוב אם התמיכה הממשלתית (מימון נסיעה למשל) תגיע מסל הבריאות הממלכתי או מהביטוח המשלים…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה