אונקולוגיה

אין עדות לסיכון מוגבר לתופעות לוואי נוירופסיכיאטריות תחת שימוש ב-varenicline (צ’מפיקס) (BMJ)

מחקר חדש המתפרסם ב-BMJ שביקש להעריך תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות הקשורות לשימוש בתרופה לגמילה מעישון, varenicline (צ’מפיקס, פייזר) קובע כי אין עדויות לכך שהשימוש בוארניקלין מגביר הסיכון לנסיונות התאבדות, מחשבות אובדניות, דיכאון או תמותה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את הסיכון לתופעות לוואי נוירופסיכיאטריות הקשורות לשימוש בוארניקלין בהשוואה לפלצבו במחקרים אקראיים ומבוקרים.

לצורך כך בוצעה סקירת ספרות ומטה-אנליזה העושה שימוש בשני הערכות במודל עם אפקט קבוע את ההבדלי הסיכון ויחסי סיכון Peto .

נעשה שימוש במאגרי המידע של מדליין, Embase, PsycINFO והרשם המרכזי של קוקריין למחקרים מבוקרים (CENTERAL) , ו-clinicaltrials.gov .

נבחרו מחקרים אקראיים ומבוקרים עם השוואה לפלציבו אשר דיווחו על תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות (דיכאון, מחשבות אובדניות, נסיוונות התאבדות, התאבדויות, הפרעות שינה, חלומות חריגים, ישנוניות, עייפות, חרדה) ומוות. מחקרים שבהם לא נעשה שימוש במינון המקסימלי של וארניקלין (1 מ”ג פעמיים ביום) ושהיה בהם מעבר בין קבוצות לא נכללו באנליזה.

החוקרים מדווחים כי ב-39 המחקרים אקראיים והמבוקרים שבהם נכללו 10,761 משתתפים לא נמצאה עדות לסיכון מוגבר להתאבדויות או נסיונות להתאבדויות (סיכון יחסי 1.67 ברווח בר סמך 0.33-8.57), מחשבות אובדניות (סיכון יחסי 0.58, בטווח 0.28-1.2), דיכאון (סיכון יחסי 0.96 , בטווח 0.75-1.22) , עצבנות (סיכון יחסי 0.98, בטווח 0.81-1.17) , תוקפנות (0.91, בטווח 0.62-1.59) או תמותה (1.05, 0.47-2.38) בקבוצת הוארניקלין בהשוואה לפלציבו.  

וארניקלין נמצא קשור לסיכון מוגבר להפרעות שינה (סיכון יחסי 1.63, בטווח 1.29-2.07), אינסומניה (1.56, 1.36-1.78) , חלומות חריגים (2.38, 2.05-2.77) ועייפות (1.28, 1.06-1.55) , אך עם סיכון מופחת לחרדה (0.75, 0.61-0.93).

מימצאים דומים נצפו כאשר דווח על הבדלים בסיכון. לא הייתה עדות לשונות בדיכאון ומחשבות אובדניות בקבוצות גיל שונות, מין, מוצא אתני, סטטוס עישון, קיום או העדר מחלה פסיכיאטרית, וסוג המימון של המחקר (חברת תרופות או גורם אחר).

החוקרים מסכמים כי מטה-אנליזה זו מצאה שאין עדות לסיכון מוגבר להתאבדויות או נסיונות התאבדויות, מחשבות אובדניות, דיכאון או מוות במשתמשי וארניקלין. מימצאים אלה מאפשרים מתן ביטחון למשתמשים בתרופה ולאלו שקיבלו מרשם באשר לבטיחות הנוירופסיכיאטרית של וארניקלין.

החוקרים מציינים שהייתה אמנם עדות שוארניקלין קשור עם סיכון גבוה יותר לבעיות שינה כמו אינסומניה וחלומות חריגים, אך תופעות אלה כבר דווחו בעבר ומוכרים לציבור הרופאים והמשתמשים.

BMJ 2015;350:h1109

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    אנורקסיה נרבוזה מלווה בסיכון גבוה פי 4.5 לתמותה, כאשר בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות נלוות הסיכון לתמותה גבוה כפליים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Eating Disorders. במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים אודות 14,774 חולים עם אבחנה של אנורקסיה נרבוזה בגילאי 6 שנים ומעלה בין 1977 עד 2018. החולים היו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה