אונקולוגיה

מחקר חדש שולל קשר בין Pioglitazone ובין סרטן שלפוחית שתן (Diabetologia)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Diabetologia מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, ששוב לא מצאו עדויות רבות לקשר בין חשיפה מצטברת ל-Pioglitazone ובין סרטן שלפוחית השתן בגברים או בנשים.

החוקרים ערכו מחקר שכלל מספר מדינות שונות ולא מצאו קשר מובהק בין חשיפה מצטברת ל- Pioglitazone וסרטן שלפוחית השתן, כאשר התבססו על שיטות לצמצום הטיית הקצאה.

מוקדם יותר השנה, Takeda, היצרנית של Pioglitazone (אקטוס) הודיעה על נתונים שנאספו במהלך עשר שנים מהם עלה כי אין סיכון לסרטן שלפוחית השתן על-רקע טיפול בתכשיר זה, ללא תלות במשך הטיפול ב- Pioglitazone, המינון המצטבר או הזמן שחלף מהתחלת הטיפול. עם זאת, הנתונים טרם פורסמו.

החוקרים אספו נתונים אודות מרשמים, ממאירויות ותמותה של 1.01 מיליון אנשים בשש אוכלוסיות בקנדה ומספר מדינות אירופאיות במהלך מעקב של למעלה מ-5.9 מיליון שנות-אדם. הם הגדירו את כל תקופות החשיפה לתיאזולידנדיונים, כמו גם מטפורמין, אינסולין וסולפוניל-אוריאה, של כל מטופל.

מבין מדגם זה, הם זיהו 3,428 מקרים של אבחנה חדשה של סרטן שלפוחית השתן, 117 מהם תועדו בנחשפו אי-פעם ל- Pioglitazone. 204 גידולים נוספים בשלפוחית השתן זוהו בקרב אלו שנחשפו אי-פעם ל- Pioglitazone עד תום המעקב.

חציון המעקב אחר המשתתפים במדגם נע בין 4-7.4 שנים.

החוקרים מציינים כי מרבית המחקרים התצפיתיים הפרמקו-אפידמיולוגיים מוגבלים לאור הטיית הקצאה (כלומר, הבדלים אפשריים בנטייה מוקדמת לסרטן שלפוחית השתן בין אלו שקיבלו מרשם לטיפול בתרופה ואלו שלא קיבלו מרשם לטיפול זה). לא ניתן להתגבר באופן מהימן על מגבלה זו באמצעות תקנונים סטטיסטיים פשוטים.

מסיבה זו הם בחנו את ההשפעות של חשיפה מצטברת כמו גם חשיפה אי-פעם, מאחר והראשון גורם בסבירות נמוכה יותר להטיית הקצאה.

בסיכומו של דבר, אין עדויות לכל קשר בין חשיפה מצטברת ל- Pioglitazone ובין סרטן שלפוחית השתן בגברים או בנשים, לאחר תקנון לגיל, שנה קלנדרית, משך סוכרת, עישון וחשיפה אי-פעם ל- Pioglitazone. יחס הסיכון ל-100 ימים של חשיפה מצטברת ל- Pioglitazone עמד על 1.01 בגברים ו-1.04 בנשים.

בדומה, לא זוהה קשר בין חשיפה לתיאזולידנדיונים אחר, Rosiglitazone, ובין סרטן שלפוחית השתן בגברים אובנשים, עם יחס סיכון כמעט זהה של 1.01 בגברים ו-1.00 בנשים. בניגוד למחקרים קודמים, החוקרים לקחו בחשבון חשיפה לתרופות אחרות להפחתת רמות הסוכר בדם וכן כללו מספר מדינות ברחבי העולם עם אותה מתודולוגיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא מצאו כל עדות התומכת בדיווחים קודמים לקשר בין Pioglitazone ובין סרטן שלפוחית השתן.

Diabetologia. Published online December 3, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה