טוברוס סקלרוזיס / מאת דר’ מיכל צדוק

טוברוס סקלרוזיס (tuberous sclerosis TS) היא תסמונת מולדת הנגרמת כתוצאה משינויים גנטיים, ומופיעה בשכיחות של 1 ל-6,000 לידות
ברוב המקרים לא מדובר בתסמונת תורשתית: בקרב שני-שליש מהחולים התסמונת נוצרת כתוצאה משינויים גנטיים הנוצרים בתהליך התפתחות העובר.
תסמונת TSמופיעה במגוון ביטויים קליניים במערכות הגוף: במוח, בעור, בעיניים, בלב, בכליות, בכבד ובריאות. חומרת הביטויים משתנה בהתאם לעוצמת המחלה, החל באנשים בריאים הנושאים את הגן וסובלים מביטוי מזערי של התסמונת (למשל: פריחה קלה בעור), ועד לחולים הסובלים מביטויים קליניים קשים, לרבות אפילפסיה ופיגור.

הטיפול הרפואי משתנה בהתאם לצרכים הייחודיים של כל חולה ולחומרת מצבו.
בשנים האחרונות, הודות למחקר אינטנסיבי חלה התקדמות בשיטות האבחון והטיפול במחלה, וכיום ניתן לזהות בבירור את הגן המאפיין את המחלה. עם זאת, עדיין לא ניתן לנבא באופן מדויק את הביטוי הצפוי של התסמונת ואת התפתחותה לאורך חייו של נושא הגן. בתל השומר קיימת מרפאה רב תחומית לטיפול במחלה מורכבת זו.

המרפאה כוללת מומחים מכל התחומים לטיפול במחלה רב מערכתית זו. לכל ילד במרפאה מותאם טיפול יחודי על פי צרכיו ואופי מחלתו.

ביטויים נוירולוגים של טוברוס סקלרוזיס

הביטויים הנוירולוגים של TS הינם בעיקר אפילפסיה ופגיעה תפקודית.

אפילפסיה: רוב חולי TS סובלים מאפילפסיה בדרגות שונות ובכשני שליש מהם מתחילה מחלתם האפילפטית לפני גיל שנה. בבדיקות ההדמייה של חולי TS ניתן לראות שינויים מבניים בקליפת המוח ובדופנות חדרי המוח. שינויים מבניים אלו בקליפת המוח הם ככל הנראה הסיבה להתפתחות מחלה אפילפטית בחולי TS.

קיימים טיפולים שונים לטיפול באפילפסיה הכוללים מגוון תרופות נוגדות פרכוסים, קוצב וגאלי המקצב את עצב הואגוס ומפחית תדירות הפרכוסים, דיאטה קטוגנית המבוססת על כלכלת עתירת שומן ודלת פחמימות ואף טיפולים חדשים המתבססים על הבנה מעמיקה של מנגנונים הגורמים למחלה.

פגיעה תפקודית לחולי TS מגוון פגיעות תפקודיות הכוללות פיגור, אוטיזם הפרעות התנהגות והפרעות פסיכיאטריות. עם זאת, חשוב לציין, כי חלק מהאנשים עם TS מגיעים ליכולות שכליות רגילות, וחלקם אפילו מוכשרים ביותר ומחזיקים בתפקידים מובילים שונים ללא כל מגבלות.

גידולים מוחיים:

ממצא אופייני לחולי TS הינו גידול שפיר הנמצא במיקום אופייני במערכת חדרי המוח. הגילוי של גידולים אלו הוא לרב באמצעות זיהוי מוקדם בבדיקות MRI תקופתיות המבוצעות באופן שוטף בחולים או ע”י תסמינים הנובעים מהמיקום הייחודי של הגידול הגורם לחסימה של מעברי הנוזלים במוח. תסמינים אלו כוללים כאבי ראש גוברים, בחילות, הקאות, ראיה כפולה או מטושטשת, ובמקרים קיצוניים ישנוניות.בגידולים אלו ניתן לטפל באמצעות ניתוח או באמצעים תרופתיים חדשניים שפותחו בשנים האחרונות ומצויים היום בסל הבריאות במדינת ישראל וניתנים כטיפול לחולים שסובלים מגידולים מוחיים ומגדולים אחרים הקשורים למחלה.

ביטויים עוריים של טוברוס סקלרוזיס

לרוב החולים יהיו כתמים בהירים על פני העור. כתמים אלו מופיעים לרב בגיל הילדות והם חסרי משמעות מעבר לשינויי הצבע בעור. עם זאת כתמים אלו יכולים להיות הסימן הראשון לגילוי המחלה ולכן במקרים בהם מופיעים על עור כתמים בהירים חשודים יש לפנות בהקדם לרופא עור לצורך אבחון.פריחה טיפוסית אחרת המופיעה בכ 80% מהילדים הינה פריחה אדמדמה בפנים. זו יכולה להיות מאד עדינה ודומה לנמשים, או גסה יותר ומעט מחוספסת. כמו כן, קיימים שינויים עוריים נדירים יותר, למשל באזור הציפורניים ,חניכיים ועוד.

ביטויים לבביים של טוברוס סקלרוזיס

לכ 70-80% מהתינוקות עם TS גידולים שפירים בתוך הלב. לרוב, הגידולים קטנים מאד ובדרך כלל נעלמים עם הזמן. לעיתים נדירות יכולים נגעים אלו לגרום להפרעת קצב, או להפרעה תפקודית של הלב. הטיפול בנגעים אלו הוא בד”כ שמרני ודורש מעקב בלבד. נגעים אלו יכולים להיות סמן מוקדם של המחלה לעיתים עוד בתקופה העוברית ולאפשר גילוי מוקדם של המחלה.

גנטיקה של טוברוס סקלרוזיס        

טוברוס סקלרוזיס הינה הפרעה גנטית הנגרמת ע”י שינוי (מוטציה) באחד משני גנים הידועים כגורמים למחלה.אצל שליש מחולי הטוברוס סקלרוזיס המחלה מורשת מהורה שגם לו טוברוס סקלרוזיס. בכל הריון של חולה עם טוברוס סקלרוזיס או בת/בן זוגו קיים סיכון של 50% שגם לצאצא יהיה טוברוס סקלרוזיס. דבר זה נכון ללא קשר למין הילד ולמין ההורה הלוקה במחלה. כיוון שלא תמיד קל לזהות את סימני המחלה, יש צורך לבצע בדיקות רפואיות מקיפות להורים שלילדם טוברוס סקלרוזיס, במטרה לוודא שהמחלה אינה קיימת אצלם בצורה קלה/ סמויה. בדיקות אלה כוללות בדיקות יסודיות של העור, העיניים, אולטרה-סאונד של הכליות והדמיה מוחית. כמו כן, בדיקות גנטיות להורים.כיום ניתן לבצע (בד”כ בתשלום, בחו”ל), אבחון גנטי מולקולרי לטוברוס סקלרוזיס. האבחון הגנטי עשוי לסייע לאבחון סופי של המחלה בקרב אנשים החשודים כלוקים בטוברוס סקלרוזיס, כמו גם לסייע לאבחון טרום לידתי ואבחון טרום השרשה.

טיפולים חדשים

קיימים  תכשירים המתערבים במנגנון הביולוגי הגורם למחלה ומעכבים אותו. תרופות אלו ניתנות לטיפול בגידולים המוחיים והכלייתייים המופיעים בחולי טוברוס סקלרוזיס. התכשיר המצוי בשימוש בארץ הינו אפיניטור המשווק ע”י חברת נוברטיס בארץ והוכנס אף לסל הבריאות.

לסיכום:

טוברוס סקלרוזיס הינה מחלה גנטית נדירה אשר ניתן לאבחנה בקלות יחסית באמצעות סימנים עוריים מיוחדים המופיעים בגיל צעיר מאוד ובאמצעות הדמייה מוחית מתאימה.

חשיבות האבחון המוקדם גבוהה ומאפשרת להציע לחולים טיפולים מגוונים המשנים את מהלך המחלה בעתיד.

* הכותבת מכהנת כנוירולוגית ילדים בכירה ביחידה הנוירולוגית ילדים בתל השומר, מנהלת את המרפאה הרב תחומית לטיפול במחלת TC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה