אונקולוגיה

תופעות הלוואי של מתוטרקסט עשויות להופיע עוד לפני מתן הטיפול (Arthritis Research & Therapy)

תופעות הלוואי במערכת העיכול, הנלוות לעיתים קרובות לטיפול במתוטרקסט, אינן מוגבלות לבחילות והקאות לאחר הטיפול, אלא כוללות גם תסמינים התנהגותיים, אסוציאטיביים ומצופים, כך מדווחים חוקרים מהולנד במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Research & Therapy.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את השכיחות של תסמינים התנהגותיים ותסמינים במערכת העיכול, המופיעים לפני טיפול במתוטרקסט (תסמינים אסוציאטיביים/מצופים) ולאחר מתן הטיפול, המכונים אי-סבילות לטיפול במתוטרקסט, בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA או Rheumatoid Arthritis) או PsA (Psoriatic Arthritis).

מדד MISS (Methotrexate Intolerance Severity Score), שהוכח בעבר בחולים עם JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis) שימש להערכת שכיחות אי-סבילות לטיפול במתוטרקסט ב-291 חולים עם RA/PsA. מדד זה כולל ארבעה מרכיבים: כאבי בטן, בחילות, הקאות ותסמינים התנהגותיים, שהופיעו עם הטיפול, לפני הטיפול (תסמינים מצופים) וכאשר חשבו על הטיפול במתוטרקסט (תסמינים אסוציאטיביים). אי-סבילות לטיפול במתוטרקסט הוגדרה בנוכחות מדד MISS של 6 נקודות ומעלה, עם נקודה אחת, או יותר, במדדי תסמינים התנהגותיים, אסוציאטיביים או מצופים.

החוקרים מדווחים כי 123 חולים (42.3%) פיתחו לפחות תופעת לוואי אחת במערכת העיכול. השכיחות של אי-סבילות למתוטרקסט עמדה על 11%. שכיחות אי-סבילות למתוטרקסט הייתה גבוהה יותר בחולים תחת טיפול פראנטרלי (20.6%), בהשוואה לטיפול פומי (6.2%) (P<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעבר לתסמינים המוכרים היטב במערכת העיכול של מתוטרקסט, חולים עם RA ו-PsA מפתחים תסמינים אלו גם לפני נטילת הטיפול. לאור זאת, הם ממליצים לעקוב מקרוב אחר חולי RA ו-PsA הנוטלים את הטיפול ולנטר את מדדי MISS לזיהוי מוקדם של אי-סבילות למתוטרקסט, להתערב בזמן ולמנוע הפסקת טיפול יעיל.

Arthritis Research & Therapy 2013, 15:R217 

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה