אונקולוגיה

טיפול ב-Sulfasalazine למניעת שלשולים בחולי סרטן עלול לעודד שלשולים (מתוך הכנס השנתי ה-55 מטעם ASTRO)

על רופאים המטפלים ב-Sulfasalazine למניעת שלשולים בחולי סרטן, תחת טיפול בהקרנות לאגן, לשקול הפסקת הטיפול, כך לפי תוצאות מחקר חדש בשלב 3, מהן עולה כי הטיפול התרופתי, המיועד לשימוש במצבים אלו, למעשה עודד הופעת שלשולים.

החוקרים מסבירים כי ההנחיות ממליצות על Sulfasalazine למניעת שלשולים בחולי סרטן, תחת טיפול קרינתי לאגן. הנחיות אלו מבוססות על מחקר משנת 2001 שמצא כי במקרים אלו, Sulfasalazine הביא להפחתה משמעותית בשלשולים בדרגה 2 ומעלה, בהשוואה לפלסבו.

השימוש ב- Sulfasalazine, המומלץ בחלק מהקווים המנחים האירופאים לטיפול בשלשולים על-רקע טיפול קרינתי, אינו מאוד נפוץ בארצות הברית. במקום זאת, נהוג להמליץ על שינוי תזונתי מונע ותכשירים הנמכרים ללא מרשם רופא, דוגמת Loperamide, המשמשים לטיפול עם הופעת השלשולים.

המשתתפים במחקר טופלו ב- Sulfasalazine במינון 1,000 מ”ג, או פלסבו, פעמיים ביום, במהלך הטיפול הקרינתי ולמשך ארבעה שבועות לאחר מכן. תוצא הסיום העיקרי היה החומרה המקסימאלית של השלשולים, במהלך טיפול קרינתי ועד שישה שבועות לאחר הטיפול.

קבוצת ACTION (Alliance for Clinical Trials in Oncology) ערכה את המחקר הנוכחי במטרה לאסוף עדויות בנוגע לתועלת הטיפול התרופתי. החוקרים ערכו ניתוח ביניים של 78 חולים שטופלו ב- Sulfasalazine או פלסבו ומצאו עליה מובהקת סטטיסטית בשלשולים בדרגה 3 ומעלה בחולים שטופלו ב- Sulfasalazine (29% לעומת 11%, p=0.037). שלשולים בדרגה 3 ומעלה הוגדרו בנוכחות מעבר של שבע יציאות ביום, או יותר. בפועל, הממצאים מצביעים על ההפך.

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי המשך המחקר אינו צפוי להביא לתוצאות חיוביות.

המסר החשוב ביותר העולה מהמחקר הוא הצורך במחקרים אקראיים ומבוקרים, בלתי-תלויים, במטרה לספק את העדויות הטובות ביותר באשר לאופן הטיפול הטוב ביותר.

מתוך הכנס השנתי ה-55 מטעם ASTRO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה