אונקולוגיה

מה בין טיפול בתרופות ממשפחת SSRI ובין דימום ממערכת העיכול העליונה? (Am J Psychiatry)

טיפול קצר-טווח בתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) למשך שבעה ימים בלבד עשוי להביא לעליה משמעותית בסיכון לדימומים ממערכת העיכול העליונה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש ספטמבר בכתב העת American Journal of Psychiatry.

החוקרים כותבים כי בדומה למחקרים קודמים, תרופות ממשפחת SSRI הן היחידות מבין נוגדי הדיכאון שלוו בסיכון מוגבר לדימומים ממערכת העיכול העליונה, ורק אלו עם אפיניות גבוהה ובינונית לטרנספורטר של סרטונין לוו בסיכון מוגבר. עם זאת, החוקרים טוענים כי למרות שדיווחים קודמים קשרו בין SSRI ובין סיכון מוגבר לדימום ממערכת העיכול העליונה, רופאים אינם מודעים היטב לתופעה זו, ומוסיפים כי הסיכון הנ”ל עדיין שנוי במחלוקת.

החוקרים בחנו את הסיכון לדימום ממערכת העיכול העליונה לאחר טיפול קצר-טווח ב-SSRI, על-בסיס נתונים ממאגר Taiwan National Health Insurance Database. הם השוו את שיעורי הטיפול בנוגדי-דיכאון בתקופות מקרה וביקורת, עם חלונות זמן של 7, 14 ו-28  ימים. סך כולל של 5,337 חולים עם דימום ממערכת העיכול העליונה נכללו במחקר.

יחס הסיכויים המתוקן לדימום ממערכת העיכול העליונה לאחר חשיפה ל-SSRI עמד על 1.67 בחלון של שבעה ימים, 1.84 בחלון זמן של 14 ימים ו-1.67 בחלון זמן של 28 ימים.

חשיפה קצרת-טווח לנוגדי-דיכאון טריציקליים, SNRI (Serotonin Norepinephrine Reuptake Inhibitor), מעכבי MAO (Monoamine Oxidase) ונוגדי-דיכאון אחרים, לא לוותה בסיכון מוגבר לדימום ממערכת העיכול העליונה.

החוקרים מציעים כי ניתן לבחור בתרופות אחרות כחלופה ל-SSRI בחולים עם היסטוריה של דימום ממערכת העיכול העליונה או מחלת כיב פפטי.

מבין התכשירים השונים ממשפחת SSRI, Fluoxetine ו-Sertraline לוו שתיהן בסיכון מוגבר לדימום ממערכת העיכול העליונה. למרות שתרופות אחרות ממשפחת SSRI, כולל Citalopram, Paroxetine ו-Escitalopram לוו בסיכון מוגבר לדימומים, הקשר לא היה מובהק סטטיסטית, ייתכן כי זאת בשל גודל המדגם הקטן.

שילוב של SSRI עם NSAID צפוי להביא לעליה נוספת בסיכון לדימום ממערכת העיכול העליונה.

בניתוח לפי תתי-קבוצות, הסיכון לדימום ממערכת העיכול העליונה היה מוגבר משמעותית בגברים (יחס סיכון של 2.43), אך לא בנשים (יחס סיכון של 1.01). עם זאת, החוקרים קוראים לנקוט משנה זהירות בפרשנות ההבדלים בין המינים, מאחר שלמחקר אין עוצמה מספקת להערכת סוגיה זו. הם כותבים כי מחקרים קודמים הדגימו סיכון נמוך יותר בנשים, אך עדיין משמעותי.

החוקרים מודים כי ללא ספק יש מקום לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Psychiatry. Published online September 13, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה