אונקולוגיה

תופעות לוואי של טיפול בסטטינים אינן נפוצות (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

 

מסקירה של כרבע מיליון מטופלים בתרופות ממשפחת סטטינים ב-135 מחקרים אקראיים ומבוקרים עולה כי הטיפול התרופתי מלווה בעליה קטנה בסיכון לסוכרת, אך אין עדויות לסיכון מוגבר למחלות ממאירות.

בסיכומו של דבר, הטיפול בסטטינים נסבל היטב, כאשר מנתוני הסקירה עולה כי אין עדויות לסיכון מוגבר למיאלגיה, מיופתיה או רבדומיוליזיס. מהשוואה ישירה עלה כי Pravastatin ו-Simvastatin לוו בסיכון הנמוך ביותר לתופעות לוואי, בהשוואה ל-Atorvastatin ו-Rosuvastatin.

ברמת האוכלוסיה, התועלת מבחינת שיעורי התמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים של טיפול בסטטינים עלתה בהרבה על הנזקים האפשריים גם לאחר שלקחו בחשבון ממצאים שפורסמו לאחרונה, לפיהם טיפול בסטטינים מלווה בעליה מתונה בהיארעות סוכרת. עם זאת, ברמת הפרט, ייתכן כי קיים סיכון עקב חשיפה של קבוצה גדולה של חולים לנזקים האפשריים של טיפול  בסטטינים, אל מול תועלת במספר חולים קטן.

תרופות ממשפחת סטטינים לוו בעליה של 9% בסיכון לסוכרת, בהשוואה לחולים שטופלו בפלסבו (יחס סיכויים של 1.09). במחקרים מבוקרי-פלסבו, הסיכון לסוכרת היה גבוה יותר עם Rosuvastatin. עם זאת, ממצא זה לא אושר במטה-אנליזה ברמת התרופות הפרטניות, בה לא זוהה הבדל בסיכון לסוכרת בין הקבוצות.

החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר למחלות ממאירות בקרב מטופלים בסטטינים, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול אחר, כולל פלסבו, ואין עדויות לפיהן קיים הבדל בסיכון עם תכשירים מסוימים.

באשר להפסקת הטיפול התרופתי בשל תופעות לוואי, בחולים שחולקו באקראי לטיפול ב-Pravastatin ו-Simvastatin תועד סיכוי נמוך יותר להפסקת הטיפול התרופתי, בהשוואה לחולים שטופלו ב-Atorvastatin. מינונים גבוהים יותר של Atorvastatin הובילו לשיעור גבוה יותר של הפסקת הטיפול התרופתי, בהשוואה ל-Atorvastatin במינון 20 ו-40 מ”ג. עם זאת, הפסקת הטיפול התרופתי בשל תופעות לוואי, מיאלגיה, או עליה בערכי קריאטין קינאז לא הייתה נפוצה יותר משמעותית בקרב מטופלים בסטטינים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

בסקירה מצאו החוקרים כי במטופלים בסטטינים תועדה שכיחות גבוהה יותר של עליה ברמות ALT ו-AST, בהשוואה לביקורות. מינונים גבוהים יותר של כל תרופה לוו בסיכון גבוה יותר לעליה באנזימי כבד הפטוצלולריים.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה