אונקולוגיה

הטיפול בתחליפי טסטוסטרון בגברים עם סרטן הערמונית שעברו הקרנות (International Journal of Impotence Research)

כיצד משפיע הטיפול בבתחליפי טסטוסטרון (TRT, testosterone replacement therapy) בגברים היפוגונדליים שטופלו בסרטן הערמונית (CaP) בטיפולי הקרנות? כדי לענות על השאלה, החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית של 13 גברים היפוגונדליים עם CaP, שעברו טיפולי ברכיתרפיה (brachytherapy) או הקרנות חיצוניות (external beam radiotherapy) וטופלו בהמשך עם טסטוסטרון  בין 2006-2011.

המשתתפים עברו בדיקות של טסטוסטרון בסרום, טסטוסטרון חופשי, אסטרוגן, בדיקה של רמות של- sex hormone-binding globulin או SHBG, של רמות –PSA (prostate-specific antigen), וכן של ערכי ההמוגלובין וההמטוקריט, בכל שלושה חודשים לערך לאחר שהחלו טיפול בתחליפי טסטוסטרון במעקב מקסימלי של 67 חודשי מעקב.

ביופסיות של הערמונית גילו 4 גברים עם מחלה בדירוג 6 Gleason, שבעה גברים בדירוג Gleason 7 ו-2 בדירוג 8 Gleason. הגיל הממוצע בעת התחלת הטיפול בתחליפי טסטוסטרון היה 68 (גיל הגברים נע בין 62-77) ורמות הטסטוסטרון בתחילת הטיפול היו בממוצע 178 ng ml−1 (בין 88.0263.5) . הטסטוסטרון החופשי נע בין 5.715 ובממוצע היה 10.1 pg ml−1 וה-PSA 0.3 ng ml−1 בממוצע ((0.060.95.

זמן המעקב הממוצע לאחר תחילת הטיפול ב-TRT היה קרוב ל-28 חודשים אז נראתה עליה משמעותית ברמות הטסטוסטרון בגברים, ל-368 ng dl−1 , וכן הבחינו החוקרים בעליה ב-SHBG ללא עליה משמעותית בהמוגלובין, המטוקריט, טסטוסטרון חופשי או PSA.

החוקרים מסכמים כי לא ראו עליה משמעותית ב-PSA או בחזרה של CaP בשום שלב במהלך המעקב. הטיפול בתחליפי טסטוסטרון  במטופלים שסבלו מ- CaP לאחר טיפולי הקרנות הביא לעליה ברמות הטסטוסטרון בסרום ולשיפור בתסמיני ההיפוגונדליות ללא עדות לחזרה או החמרה של סרטן הערמונית.

לתקציר המחקר

Int J Impot Res. 2013;25(1):24-28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה