אונקולוגיה

השוואה בין טיפול רציף וטיפול לסירוגין ב-ADT בחולים עם סרטן ערמונית בשלב מוקדם (New England Journal of Medicine)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 6 בספטמבר של כתב העת New England Journal of Medicine עולה כי בחולים עם סרטן ערמונית בשלב מוקדם, קיים הבדל קטן בין משטר טיפול רציף או אינטרמיטנטי ב-ADT (Androgen Deprivation Therapy).

מחקר SWOG JPR 7 (Southwest Oncology Group) כלל גברים עם סרטן ערמונית מקומי, שקיבלו טיפול קרינתי ואובחנו עם רמות PSA (Prostate Specific Antigen) גבוהות (מעל 3 ננוגרם למ”ל), לאחר שנה ומעלה.

מהתוצאות עולה כי שיעורי ההישרדות הכוללים היו דומים עם טיפול רציף וטיפול לסירוגין, אם כי חלק מגורמי איכות החיים נטו לטובת טיפול אינטרמיטנטי. אחד מהחוקרים הציע כי טיפול לסירוגין צריך לשמש כטיפול הסטנדרטי באוכלוסיית חולים זו, שכן מפחית את תופעות הלוואי ללא פגיעה בשיעורי ההישרדות.

ממצאים אלו עומדים בניגוד לתוצאות מחקר שפורסמו מוקדם יותר השנה בגברים עם ממאירות גרורתית של הערמונית (מחקר SWOG 9346), מהן עלה כי טיפול ADT רציף היה עדיף על טיפול לסירוגין במונחים של הישרדות כוללת. באותו מחקר קבעו החוקרים כי טיפול רציף צריך לשמש כטיפול הסטנדרטי בחולים אלו. עם זאת, נותרו שאלות רבות בנוגע למתן ADT ותזמון המתן.

במאמר החדש מדווחים החוקרים על תוצאות חציון מעקב של 6.9 שנים. המחקר כלל 1386 גברים עם עליה ברמות PSA, למעלה משנה לאחר טיפול קרינתי כנגד סרטן ערמונית ממוקם.

הגברים חולקו באקראי לטיפול ADT רציף או אינטרמיטנטי (במחזורים של 8 חודשים). ADT כלל אגוניסט ל-LHRH (Luteinizing Hormone Releasing Hormone) בשילוב עם אנטי-אנדרוגנים לא-סטרואידלי. החוקרים מציינים כי עלות התרופות בטיפול אינטרמיטנטי עמדה על כשליש מזו של טיפול רציף, אך מנגד נדרש ניטור הדוק יותר בעלות גבוהה.

חציון ההישרדות הכוללת עמד על 8.8 שנים עם טיפול אינטרמיטנטי ו-9.1 שנים עם טיפול רציף,  ומהניתוח הסטטיסטי עלה כי טיפול לסירוגין אינו נחות בהשוואה לטיפול רציף.

מהערכת איכות החיים עלה כי מדדי תפקוד היו מעט טובים יותר עם טיפול אינטרמיטנטי, בהשוואה לטיפול רציף, אך באופן שאינו משמעותי. עם זאת, באשר לתסמינים, ההבדל בין שתי הקבוצות היה גדול יותר, ובקבוצת הטיפול האינטרמיטנטי המדדים היו טובים יותר להערכת גלי חום, רצון לפעילות מינית (p<0.001) ותסמינים אורינריים (P=0.006), עם מגמת שיפור ברמת העייפות.

למרות שעם טיפול אינטרמיטנטי ב-ADT נרשמה תועלת מבחינת איכות החיים, בהשוואה לטיפול רציף, ההבדל אינו בולט כפי שניתן היה לצפות.

עם זאת, אחד החוקרים הדגיש את ההבדל בתופעות הלוואי, כאשר מהמחקר הוכיח כי הפסקה זמנית של טיפול הורמונאלי בגברים עשוי להפחית את תופעות הלוואי, ללא הפחתת סיכויי ההישרדות.

מתוך כתב העת New England Journal of Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה