אונקולוגיה

סיכון מוגבר להפרעות שימוש בחומרים בחולים עם כאב על-רקע מחלות ממאירות (מתוך הכנס העולמי ה-14 מטעם ה-International Association for the Study of Pain)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס העולמי ה-14 מטעם ה-International Association for the Study of Pain עולה כי דרושות בדיקות סקר וניטור הדוקות יותר בחולים עם מחלות ממאירות, המטופלים באופיואידים להקלה על כאב, בשל הסיכון להפרעות שימוש בחומרים.

החוקרים מדווחים על עדויות המצביעות על הפרעות התמכרות, כולל שימוש בסמים אסורים, פניה לרופאים שונים והחלפת תרופות, בקרב חולים עם מחלות ממאירות.

באופן מסורתי, חולי סרטן לא הוגדרו ככאלו בסיכון להפרעות שימוש באופיואידים או בחומרים אחרים, לאור תוחלת החיים הקצרה שלהם. עם זאת, הארכת תוחלת החיים של חולים אלו הביאה לכך שקיים סיכון מוגבר להפרעות שימוש בחומרים. למרות שמדובר בשיעור חולים קטן, ההמלצה היא לסקור בקפדנות את ההיסטוריה הפסיכו-סוציאלית ואת ההיסטוריה המשפחתית, בשילוב עם בדיקות שתן. הכלי הטוב ביותר, להערכת החוקרים, הינו הפנייה לפסיכולוג לכאב.

מדגם המחקר כלל 516 חולים עם מחלות ממאירות, בגיל ממוצע של 62 שנים, שהיו במעקב בין השנים 2004-2010. החוקרים תיעדו גורמי סיכון להתמכרות ופעילויות אחרות הנוגעות לשימוש חריג בתרופות, עם מעקב ממוצע של 32 חודשים.

כמחצית מהמשתתפים היו נשים (53%), ומינון האופיואידים היומי הממוצע עמד על 426 מ”ג אקויולנט פומי של מורפין.

סוגי הגידולים של החולים כללו סרטן שד (83 חולים), ממאירות במערכת העיכול (80 חולים), סרטן ריאות (79 חולים), ממאירויות במערכת המין והשתן (79 חולים), ממאירויות אחרות (69 חולים), לימפומה (45 חולים), מייאלומה נפוצה (31 חולים), ממאירויות של אף-אוזן-גרון (31 חולים) וממאירויות של העור (19 חולים).

אבחנת הכאב העיקרית הייתה הסננה של הגידול ב-53% מהחולים, כאב על-רקע טיפול ב-34% מהחולים וכאב שאינו קשור לממאירות ב-13% מהחולים.

במהלך המעקב, החולים היו במעקב בדיקות רעלים בשתן וראיונות, וכן נערכו בדיקות סקר בתחילת המחקר לנוכחות היסטוריה אישית או משפחתית של הפרעות שימוש בחומרים.

החוקרים זיהו 46 חולים (8.9%) עם לפחות גורם סיכון אחד להפרעות שימוש בחומרים ו-21 חולים עם לפחות התנהגות אחת המרמזת ביותר להתמכרות, כולל שימוש בסמים אסורים (13 חולים), התמכרות לאתנול (9 חולים), פניה אסורה לרופאים שונים (9 חולים) והחלפת תרופות (2 חולים).

מתוך הכנס העולמי ה-14 מטעם ה-International Association for the Study of Pain

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה