אונקולוגיה

האם ישנה אפשרות לריפוי עם התקדמות קרצינומטוזיס פריטונאלי עקב סרטן מעי גס ורקטום? (Ann Surg)

ניתוח ציטו-רדוקטיבי ו-HIPEC (Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy) בשל קרצינומטוזיס פריטונאלי שמקורו בסרטן מעי גס ורקטום עשוי להביא לריפוי המחלה גם במקרים בהם טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי כשל, כך מדווחים חוקרים מאירופה במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Surgery.

לדברי החוקרים, חלק מהמרכזים הרפואיים רואים בהתקדמות תחת טיפול ניאו-אדג’וונטי התווית-נגד מוחלטת לניתוח ו-HIPEC. במידה וההתפשטות של קרצינומטוזיס פריטונאלי הינה בעיקר מקומית-אזורית, אזי התגובה לטיפול כימותרפי סיסטמי עשויה להיות שונה מזו של גרורות ויסארליות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 120 חולים שעברו 131 פרוצדורות משולבות שכללו ניתוח ציטו-רדוקטיבי ו-HIPEC.

90 חולים קיבלו טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי, אך החוקרים לא הצליחו להעריך את התגובה ב-20 חולים (22%). מבין יתר 70 החולים, 32 חולים (36%) הגיבו לטיפול, ב-19 חולים (21%) המחלה הייתה יציבה ו-19 חולים (21%) אובחנו עם התקדמות של המחלה.

מניתוח חד-משתנים עלה כי טיפול כימותרפי סיסטמי, ניאו-אדג’וונטי, השפיע לטובה על הפרוגנוזה. עם זאת, מניתוח רב-משתנים עולה כי השלמת ניתוח ציטו-רדוקטיבי וטיפול כימותרפי אדג’וונטי היו הגורמים הפרוגנוסטיים המשמעותיים היחידים.

חציון שיעורי ההישרדות הכוללת עמד על 36.2 חודשים. שיעורי ההישרדות לאחר שנה אחת עמד על 77%; שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 33%. בחולים עם מחלה מתקדמת חציון ההישרדות עמד על 31.4 חודשים, שיעורי ההישרדות לאחר שנה עמדו על 75% ולאחר חמש שנים עמדו על 26%. בחולים שהגיבו לטיפול ובאלו עם מחלה יציבה התוצאות היו טובות יותר, עם חציון הישרדות של למעלה מחמישים חודשים ושיעורי הישרדות של למעלה מ-50% לאחר חמש שנים.

עם זאת, החוקרים כותבים כי הממצאים בחולים שלא הגיבו לטיפול הם מעודדים, וכשלון טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי בחולים עם קרצינומטוזיס פריטונאלי עקב סרטן מעי גס ורקטום, ללא מחלה מעבר לפריטונאום, אינו מהווה התווית-נגד מוחלטת לפרוצדורה במטרה להביא לריפוי, הכולל שילוב של ניתוח ציטו-רדוקטיבי עם פרוצדורת HIPEC.

Ann Surg 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה