אונקולוגיה

האם תרופות היפנוטיות מעלות את הסיכון למחלות ממאירות או תמותה? (BMJ Open)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ Open מדווחים חוקרים כי במבוגרים הנוטלים תרופות היפנוטיות שיסייעו להן לישון, נרשמה עליה של פי שלוש בסיכון לתמותה מוקדמת.

החוקרים מדווחים על עליה ביחסי הסיכון להערכת תרופות היפנוטיות נפוצות וחדשות, כולל בנזודיאזפינים, דוגמת Temazepam; תרופות היפנוטיות שאינן ממשפחת בנזודיאזפינים, דוגמת Zolpidem, Eszopicolone ו-Zaleplon; ברביטוראטים ואנטי-היסטמינים.

הממצאים מבוססים על נתונים מרשומות רפואיות ממוחשבות ממערכת Geisinger Health System. המחקר כלל למעלה מ-10,000 מבוגרים, בגיל ממוצע של 54 שנים, שקיבלו מרשם לתרופות היפנוטיות וכ-23,000 ביקורות תואמות ללא מרשם לתרופות היפנוטיות, שהיו במעקב במשך 2.5 שנים, בממוצע.

כצפוי, במשתתפים שקיבלו מרשם לתרופות היפנוטיות, אף פחות מ-18 כדורים בשינה, נרשמה עליה משמעותית בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא קיבלו מעולם תרופות היפנוטיות. תואר קשר מנה-תגובה.

Zolpidem הייתה התרופה הנפוצה ביותר לשימוש במהלך תקופת המחקר, ולאחריה Temazepam; שתיהן לוו בעליה משמעותית בסיכון לתמותה, שוב עם השפעה שהינה תלוית-מינון.

נרשמה עליה דומה ביחס הסיכון שתואר עם מתן מרשם לתרופות פחות נפוצות בשימוש. בקרב משתתפים בשליש העליון מבחינת צריכת תרופות היפנוטיות (מעל 132 כדורים לשנה) נרשמה עליה מתונה, אך מובהקת סטטיסטית בסיכון להיארעות מחלות ממאירות (יחס סיכון של 1.35). הסיכון למחלות ממאירות היה גבוה כמעט פי שתיים עם Temazepam (מעל 1640 מ”ג לשנה, יחס סיכון של 1.99).

לסיכום, מניתוח הנתונים עולה כי חלה עליה של 35% בסיכון הכלל למחלות ממאירות בקרב מטופלים בתרופות היפנוטיות. הסיכונים של תרופות היפנוטיות דומים לסיכונים של עישון סיגריות. הקשר תואר בכל קבוצות הגיל, אך היה הגדול ביותר בגילאי 18-55 שנים. המסר העולה מהמאמר הינו כי הסיכונים הכרוכים בתרופות היפנוטיות גבוהים מאוד, וודאי עשויים לעלות על התועלת של תרופות היפנוטיות.

BMJ Open. Published online February 28, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה