אונקולוגיה

תהליך דהסנסיטיזציה מאפשר השתלת כליה ללא התאמת HLA (מתוך NEJM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת NEJM עולה כי השתלת כליה מתורם חי לאחר תהליך של דהסנסיטיזציה הדגימה שיפור מובהק בשיעור ההשרדות בקרב מטופלים מרוגשי HLA בהשוואה להמתנה לכליה תואמת HLA .

מעל 20,000 מועמדים להשתלת כליה בארצות הברית מרוגשים ל-HLA ובשל כך עשויים לחכות זמן רב יותר להשתלה, עם שיעור השתלות נמוך יותר ושיעור תמותה גבוה יותר. אחד הפתרונות הינו השתלה מתורם חי לאחר סינון נוגדני anti-HLA ספציפיים לתורם. במחקר זה בדקו החוקרים השפעה של טיפול דהסנסיטיזציה (desensitization ) זה על שיעור התמותה של המטופלים.

החוקרים בצעו פרוטוקול דהסנסיטיזציה אשר כלל plasmapheresis עם מינון נמוך של IVIg ב-211 מטופלים מרוגשים ל-HLA אשר בהמשך עברו השתלת כליה (קבוצת טיפול). לעומתם, בדקו החוקרים שתי קבוצות ביקורת של מטופלים ברשימת ההמתנה להשתלת כליה אשר המשיכו לקבל טיפול בדיאליזה בלבד (קבוצת דיאליזה) או אשר טופלו בדיאליזה או השתלת כליה תואמת HLA (קבוצת דיאליזה-או-השתלה).

* החוקרים מצאו כי שיעור ההשרדות לאחר שנה אחת היה 90.6% בקבוצת הטיפול, 91.1% בקבוצת הדיאליזה, ו-93.1% בקבוצת הדיאליזה-או-השתלה.

* לאחר 3 שנים שיעור ההשרדות היה 85.7% בקבוצת הטיפול, 67.2% בקבוצת הדיאליזה, ו-77.0% בקבוצת הדיאליזה-או-השתלה.

* לאחר 5 שנים שיעור ההשרדות היה 80.6% בקבוצת הטיפול, 51.5% בקבוצת הדיאליזה, ו-65.6% בקבוצת הדיאליזה-או-השתלה.

* לאחר 8 שנים שיעור ההשרדות היה 80.6% בקבוצת הטיפול, 30.5% בקבוצת הדיאליזה, ו-49.1% בקבוצת הדיאליזה-או-השתלה.

* עבור השוואת קבוצת הטיפול לשתי הקבוצות האחרות: P<0.001 .

החוקרים מסכמים וכותבים כי השתלת כליה מתורם חי לאחר תהליך של דהסנסיטיזציה הדגימה שיפור מובהק בשיעור ההשרדות בקרב מטופלים מרוגשי HLA בהשוואה להמתנה לכליה תואמת HLA . לאחר 8 שנים היתרון בהשרדות היה יותר מכפול. תוצאות אלה מדגימות כי דהסנסיטיזציה עשויה לעזור לגשר על בעיות חוסר התאמה בשתל כליה מתורם חי.

N Engl J Med 2011; 365:318-326

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה