אונקולוגיה

עד כמה ניתן לסמוך על מדידת גידול ריאתי לפי סריקת CT? (מתוך J Clin Oncol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי מדידת גידול ריאתי לפי סריקת CT עשויה להיות פחות מדוייקת מהנהוג לחשוב.

במחקר זה בדקו החוקרים את ההשתנות של מדידות גידול ריאתי לפי תמונת CT , כאשר בוצעה סריקה חוזרת 15 דקות לאחר הסריקה הראשונה. במחקר השתתפו מטופלים עם סרטן ריאה מסוג non-small-cell lung cancer ונגע מטרה בגודל של 1 ס”מ או יותר. המטופלים עברו שתי סריקות CT במרווח של 15 דקות אחת מהשניה. את הסריקות פענחו 3 מומחי רנטגן מנוסים אשר לא ידעו כי מדובר בסריקות הנבדלות בדקות ספורות בלבד.

החוקרים מצאו כי 57% מההבדלים בין המדידות היו גבוהים מ-1 מ”מ, ו-33% מההבדלים עלו על 2 מ”מ. השינוי הממוצע במדידת הגידול היה עליה של 4.3% או ירידה של 4.2%, עם טווח בין ירידה של 23% בגודל לבין עליה של 31%. ב-84% מהמדידות ההבדלים במדידות היו בטווח של 10% שינוי, אך ב-3% ההבדל במדידה ענה על הקריטריונים להגדרת התקדמות הגידול לפי RECIST (או Response Evaluation Criteria in Solid Tumors ), כלומר עלייה של 20% או יותר בגודל. גידולים קטנים יותר הדגימו שינויים גדולים יותר במדידות (P=0.005 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הבדלים מעל 1-2 מ”מ במדידת גידולים של סריקות CT עוקבות הינם תופעה נפוצה. לרב ההבדלים הם בטווח של 10% מגודל הגידול, אך קיימים גם הבדלים משמעותיים יותר. החוקרים משערים כי מדובר בהבדלים הנובעים משינויים מובנים באופן בצוע הסריקה, ומזהירים כי יש להתייחס בחשדנות לשינויים בגודל גידולים לפי פענוח CT .

J Clin Oncol, July 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה