אונקולוגיה

מרבית הגידולים אינם בטווח הקרינה של טלפונים ניידים (Am J Epidemiol)

מוח גירוי חשמלי

חוקרים מפינלנד מדווחים במאמר חדש שפורסם ב-American Journal of Epidemiology כי מרבית הגידולים המוחיים באנשים המשתמשים בטלפונים ניידים אינם מרוכזים באזור אליו מגיעה מרבית הקרינה הנפלטת מהמכשירים.

יתרה מזאת, באלו עם טלפונים ניידים לתקופה הארוכה ביותר, שבילו מרבית הזמן עם טלפונים ניידים, לא תועה עליה בסבירות להתפתחות גידולים בטווח של 5 סנטימטרים ממכשיר הטלפון, האזור אליו מגיעה 90% מכמות הקרינה.

החוקרים מזהירים כי למרות שנראה כי תוצאות המחקר עשויות להרגיע את הציבור, הן ללא-ספק לא חד-משמעיות. ממאירות עשויה להתפתח לאורך זמן ארוך, ורק 5% מהמשתתפים במחקר השתמשו בטלפונים ניידים במשך לפחות עשר שנים.

החוקרים מודעים לכך שהממצאים סותרים את ההודעה שפורסמה לאחרונה מטעם ה-WHO, שהציבה את הטלפונים הניידים באותה קטגורית סיכון לממאירות כמו קפה וכלורופורם. בעבר ה-WHO קבע כי אין עדות מוכחת לקשר בין טלפונים ניידים ובין ממאירויות.

בסך הכל, העדויות נותרו סותרות: שנה שעברה, מחקר שכלל 13,000 משתמשים בטלפונים ניידים במהלך עשר שנים לא נתן מענה חד משמעי לשאלה אם מכשירים ניידים גורמים לגידולי מוח. מחקר אחר מפברואר האחרון הציע כי שימוש במכשיר טלפון נייד עשוי לשנות את פעילות התא במוח.

90% מהקרינה הנפלטת ממכשירים ניידים נספגת ע”י רקמת המוח במרחק 5 סנטימטרים מהמכשיר. לכן ב-888 גידולים מוחיים שאובחנו בין 2000 ו-2004, החוקרים מיפו את המיקום המדויק של הגידול במוח, בהשוואה למיקום המכשיר הנייד בזמן שיחה.

החוקרים מוסיפים כי הם גם בחנו את מיקום הגידול בקרב משתמשים בטלפונים ניידים, אך פיתחו בנוסף פורמולה לחישוב כמות האנרגיה בגידול עצמו, תוך התייחסות למאפייני הטלפון והרשת.

בסקירה הם מצאו כי גידולים עם שימוש ארוך-טווח בטלפונים ניידים הופיעו בשכיחות גבוהה יותר באזורים עם חשיפה רבה יותר לטלפונים ניידים.

במחקר הנוכחי התייחסו החוקרים למכשיר הטלפון כולו כמקור לחשיפה, מאחר שבטלפונים רבים ישנה אנטנה מובנית, ולכן מדדו את המרחק של הגידולים מכל נקודה של מכשיר הטלפון.

Am J Epidemiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה