אונקולוגיה

MRI תוך ניתוחי עשוי לשפר תוצאות בניתוח כריתת גליומה (מתוך כנס AANS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-79 של איגוד הנוירוכירורגים האמריקאי (American Association of Neurological Surgeons 79th Annual Meeting ) עולה כי שימוש בדימות של תהודה מגנטית, או MRI , במהלך ניתוח להסרת גליומה, עשוי לעזור בהשגת שיעור גבוה יותר של כריתת גידול מלאה.

במחקר אקראי זה השתתפו 49 מטופלים עם גליומה, 19 נשים ו-30 גברים בגיל ממוצע של 55 שנים (טווח גילאים בין 30-84 שנים). מתוכם, 39 עברו כריתה ראשונה של הגידול, ואילו 10 עברו כריתה של גידול חוזר. מחצית מהמטופלים עברו את הניתוח בשיטה המקובלת (conventional microsurgery ) ואילו מחצית עברו את הניתוח תוך שימוש ב-MRI תוך כדי הניתוח. נוירורדיולוג מנוסה, אשר לא ידע לאיזו קבוצה השתייך כל מטופל, בדק את תמונות ה-MRI לפני הניתוח (תוך 7 ימים) ואחרי הניתוח (תוך 72 שעות), וחישב את נפח הגידול השארי.

בקבוצת MRI תוך-ניתוחי, הדימות במהלך הניתוח הדגים שארית גידול ב-8 מטופלים (33.3%). הדבר הוביל להמשך הכריתה. בקבוצה זו הכריתה הוגדרה כמלאה ב-23 מתוך 24 המטופלים (95.8%), בעוד שבקבוצת הניתוח המקובל 17 מתוך 25 מטופלים הוגדרו ככריתה מלאה (68%) P<0.05 .

נפח הגידול השארי הממוצע היה פחות מ-0.01 סמ”ק בקבוצת ה-MRI (מקסימום 0.19 סמ”ק) לעומת 0.28 סמ”ק בממוצע (מקסימום 1.76 סמ”ק) בקבוצת הניתוח המקובל P<0.001 .

שישה חודשים לאחר הניתוח, 16 מטופלים מקבוצת ה-MRI הוגדרו עם מחלה מאוזנת, ו-8 הוגדרו עם מחלה מתקדמת (progressive ). בקבוצת הניתוח המקובל, 9 מטופלים הוגדרו עם מחלה מאוזנת, ואילו 16 עם מחלה מתקדמת P<0.05 .

השרדות ללא התקדמות המחלה (progression free survival ) הייתה 226 ימים (CI 95% 0-454 ימים) בקבוצת ה-MRI , לעומת 154 ימים (CI 95% 60-248 ימים) בקבוצת הניתוח המקובל. הבדל זה לא נמצא מובהק סטטיסטית. התחלואה הכוללת נמצאה נמוכה בשתי הקבוצות, ולא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת בטיחות המטופלים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שימוש ב-MRI במהלך ניתוח כריתת גליומה נמצא כמעלה את השיעור של כריתת גידול מלאה, ומקטין את נפחי השארית לאחר הניתוח יחסית לניתוח microsurgery המקובל. יתרונות אלה אחראים ככל הנראה על השיפור בהשרדות ללא התקדמות המחלה, שכן מידת כריתת הגידול מהווה המדד המנבא הטוב ביותר להשרדות ללא התקדמות.

מומחה מהתחום ציין כי תוצאות המחקר תואמות את הספרות, האומרת כי MRI תוך ניתוחי מזהה גידול שארי ב-33-81% ומוביל להמשך כריתה ב-30-60% מהמקרים.

American Association of Neurological Surgeons (AANS) 79th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה