אונקולוגיה

השימוש בוידיאו במסגרת דיון בנושא החלטות סוף החיים עם חולי סרטן (מתוך Journal of Clinical Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Journal of Clinical Oncology עולה כי השימוש בסרטון וידיאו בנושא מטרות הטיפול הפליאטיבי עשוי לסייע בתהליך קבלת ההחלטות הנוגעות לסוף החיים בקרב חולי סרטן. החוקרים מתארים כי בהשוואה לחולים אשר קיבלו תיאור מילולי בלבד, אלו שצפו בסרטון שכזה נטו יותר להעדיף טיפול תומך ולהימנע מהחייאה, ודיווחו על ביטחון רב יותר בהחלטותיהם בעניין סוף החיים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע שמא השימוש בסרטון וידיאו המתאר את מטרות הטיפול (הפליאטיבי) כתוספת לתיאורן באופן מילולי עשוי לשפר את תהליך קבלת ההחלטות של סוף החיים בקרב חולי סרטן.

לשם כך, הוקצו אקראית חמישים חולים עם Malignant Glioma לעבור תיאור מילולי בלבד של אפשרויות מטרות הטיפול בסוף החיים (קבוצת הביקורת), או לחילופין לעבור את אותו תיאור מילולי ולאחריו לצפות בסרטון וידיאו בנושא (קבוצת המחקר). החוקרים מציינים כי בסרטון תוארו שלוש רמות של טיפול רפואי: טיפול המאריך חיים, כגון החייאה קרדיופולמונרית והנשמה מלאכותית; טיפול בסיסי, כגון אשפוז ללא החייאה; וטיפול תומך, הכולל הקלת התסמינים. היעד העיקרי של המחקר נקבע כהעדפותיהם של הנבדקים ביחס לטיפול שמעדיפים בסוף החיים. יעדו המשני של המחקר היה מידה של חוסר ביטחון של הנבדקים לגבי החלטותיהם אלו, אשר קיבל ציון מ-3 ל-15 נקודות (כשציון גבוה יותר משקף מידה רבה יותר של חוסר ביטחון). כמו כן, מדדו החוקרים את המידה בה דיווחו הנבדקים כי חשו בנוח עם הצפייה בסרטון.

החוקרים מדווחים כי מבין חמישים החולים שהשתתפו במחקר, 27 הוקצו לקבוצת הביקורת ו-23 הוקצו לקבוצת המחקר (הצפייה בסרטון לאחר תיאור מילולי של מטרות הטיפול). לדבריהם, לאחר התיאור המילולי, העדיפו 25.9% מהנבדקים טיפול מאריך-חיים, 51.9% העדיפו טיפול בסיסי, ו-22.2% בחרו בטיפול תומך בלבד. לעומתם, בקרב החולים שהוקצו אקראית לקבוצת הוידיאו, אף נבדק לא בחר בטיפול מאריך-החיים, 4.4% העדיפו את הטיפול הבסיסי, ואילו 91.3% העדיפו את הטיפול התומך בלבד, כש-4.4% מהנשאלים לא היו בטוחים לגבי בחירתם (p < 0.0001). הציון הממוצע של רמת חוסר הביטחון בבחירותיהם אלו היה גבוה יותר בקרב הנבדקים בקבוצת הוידיאו לעומת קבוצת התיאור המילולי (13.7 ו-11.5, בהתאמה; p < 0.002). בזרוע ההתערבות, דיווחו 82.6% מהנשאלים כי הם חשו מאוד בנוח עם הצפייה בוידיאו.

החוקרים מסכמים כי לעומת חולים אשר קיבלו תיאור מילולי בלבד של מטרות הטיפול בסוף החיים, אלו שצפו בנוסף בוידיאו בנושא נטו יותר כאמור להעדיף בסופו טיפול תומך בלבד ולהימנע מהחייאה, וכן הביעו מידה רבה יותר של ביטחון בבחירתם זו.

J Clin Oncol 2009

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה